tisdag 23 september 2008

Vecka 38, 15 - 21 september 2008


Måndagen den 15 september.
Vikten för dagen 10,8 kg. Kors i taket en ökning. Det har beslutats över mitt huvud att jag borde lägga på mig ett par hg. Pellets ransonen ökas från och med i dag med 0,5 dl. Vi hade tidig morgonprompa. Redan 07.30 så var Polarn och jag på språng. Passade på att vara olydig, bomull i öronen en tolkningsfråga. I vilket fall så var jag mer intresserad av en Flatcoated Retriver än polarns visslande. Vissla betyder kom hit, lätt att glömma. Polarn ringde till syrran Birgitta, vi skall dit på onsdag och träna oss inför den 11 oktober. Träningen har redan börjat. I tid och otid så kastas jag upp på trädgårdsbordet för att där lära mig att stå på ett speciellt vis. Frambenen i lodrätta, halsen i 45 graders vinkel, huvudet rakt fram, öronen på plats, intresserad och pigg blick. Bakbenen 20 graders vinkel bakåt, svansen i ståtlig böj. Skitlätt för en lite hund att lära sig eller hur. Stå på trädgårdsbordet var det inte tal om i somras. Men nu så är det ok. Agility hindren som Polarn inhandlat har jag provat på eftermiddagen idag. Vi började med det rättuppstående med en bom som Polarn la på så där en 25 cm. Så skulle det hoppas på kommandot ”hopp”. Till Polarns stora förtjusning så kröp jag under bommen. Vankades inget godis. Om jag inte kröp under så sprang jag vid sidan om. Hur kul som helst hade vi. Polarn lockade med godis och hopp. Jag kröp under eller sprang runt. Smarter Räv löste problemet genom att sätta en skiva under bommen. Krypa under inget att tänka på. Jag hade redan räknat ut att han skulle hitta på någonting i den stilen. Hopp, hopp och jag hoppade, fram och tillbaka. Lätt för en intelligent hund som jag. Godis, godis. Efter en stund så stod han bara där och sa hopp och jag sprang lydigt fram och hoppade. Godis, godis. När pyret kom hem på kvällen så fick hon se mina färdigheter. Nu så skall vi träna en liten stund varje dag. Redan kl 19.30 svart ute. Ganska trött, tidig kväll god natt.

Tisdagen den 16 september.
På mornarna när jag vaknar, vardagar runt halv sju – sju. Helgerna till Polarn och Pyrets fasa runt sex. Det tycker dom är korkat, ingen klocka som ringer kl sex inte. I vilket fall som helst när jag vaknar så går jag först till Pyret och lägger upp tassarna på hennes kudde för att bli klappad och kliad. Sedan så går jag runt till Polarn och kräver samma behandling. Fast i regel så är han redan uppe och kokar kaffe och hämtar tidningen. Jag släpps ut för att kissa och bajsa. När dom fikar och läser tidningarna så vill jag hoppa upp i deras säng, vilket jag gjort några gånger. Låter sig inte göras snabbt åker jag ner på golvet igen. Fattar inte skillnaden, två tassar är ok i sängen, fyra tassar eller två till, inte tillåtet. Två tassar på Pyrets sida och två tassar på Polarns sida det blir fyra tassar och det är tillåtet. Men fyra tassar på samma sida är inte tillåtet. Låter det knäppt eller? I dag så har jag hoppat högre än i går, 60cm. Jag siktar på att bli hundarnas Kajsa. Borde kunna klar 1,2 meter med lite träning, tror jag. Vi får se. Nu börjar höstens Tv-serier, Polarn är galen i Svenska sådana. Först ut ”Maria Vern – Främmande fågel” Maria är snut på Gotland, mord och fågelinfluensa. Inte så där super bra. Går på Tv4 värdelöst, 60 minuters serie, 30 minuters reklam. I övermorgon så skall vi kolla ”Höök”, snut i Luleå hon jagar mördare på ettan utan reklam, fan så mycket bättre. Nu är jag trött på reklam god natt.

Onsdagen den 17 september.
Jaha då skall jag äntligen få träffa ”skitdoggar”, vi skall åka till Birgitta och Per. Polarn behöver träna handling. Jag skall tydligen också vara med, viktigt att han kan visa upp mig på ett bra sätt. Bara jag slipper hålla på och lära mig nya saker. Jag vill leka med Birgittas Doggar. Jag han knappt samla mig innan det var dags. Birgitta visade hur jag skall gå, vilket tempo som passar mig. Stå både på backen och på bordet som hon hade ställt fram. Så var det Polarns tur att hålla i tåten. Först så gick vi i en fyrkant. Sedan så lyftes jag upp på bordet. Stå, stå, stå. Lätt som en plätt. Ner på backen igen för att först gå i trekant och sedan fram och tillbaka. Uppställning på backen med Polarn framför mig i löst koppel. Gick rätt så bra, bara att träna på hemma. Så hämtade Birgitta en svart och vit ”skitdogg”. Birgitta skulle gå efter oss i ringen. Inte fick jag kolla bakåt det var inte så lätt. Till slut så var vi klara så att vi fick leka lite. Men hon var inte så pigg på det, vad hon nu hette. Sedan så bjöds det på lunch. Tikarna var lite griniga så en fick gå ut. Annars så var det trevligt. Ganska trött på kvällen såg inte så mycket av Höök. God natt. PS det heter inte ”Skitdog”, Sheepdog heter det DS

Torsdagen den 18 september.
I dag har det varit lugna gatan inget speciellt har inträffat mer än att Polarn tycker att jag har blivit olydigare när vi är ute och prompar. Inga kommentarer. Tränat stå har vi gjort. Mitt täcke har kommit och provats, kändes rätt så skönt. Fast jag gillar inte färgen. Den 19 oktober så skall jag släpas i väg till en trimmkurs. Pyret skall öva upp färdigheterna och naturligtvis så måste hon ha en päls att slita i och det blir så klart min päls.

Fredagen den 19 september.
Träffade Sune på kvällsprompan en treårig Cairnterrier, kille. Han var bustrevlig vi lekte som bara den. Hoppas träffa honom fler gånger. Inte mycket att berätta om mer än att Polarn har fått ett ryck, han sliter upp alla plattorna på altanen. Dom skall läggas om utan skarvar. Sur som fan blir han när jag hjälper till genom att gräva små hål i sanden. Något kul måste man ju ha. I morgon så blir det uppe sittarkväll, vi skall ha gäster. God natt.

Lördagen den 20 september.
Det blev sent gästerna gick vid tvåtiden. Undrar hur det skall gå i morgon. Polarn och Pyret skall spela golftävling, fyrmannalag. Jag fick vara i det förbjudna rummet hela kvällen. Liggandes ömsom i gästernas knä, ömsom i Polarns knä. Som vanligt världens babbel hela kvällen. Fattar fortfarande inte hur dom orkar snacka, snacka, snacka. Förmodligen så beror det på att dom dricker några glas ”sprattelvatten”. En annan hyssas det på så fort man öppnar käften.

Söndagen den 21 september.
På morgonen när jag vaknade så var det något som inte stämde. Efter att ha varit ute och kissat och bajsat som vanligt. Så upp med näsan, en ny doft, snabbt in i gästrummet. Där låg en snubbe och kvartade, hopp rakt upp i sängen. Han vaknade, det var Mattias som förpassade mig ner på golvet igen. Han hade kommit för att ta hand om mig nu när Polarn och Pyret skulle iväg och göra bort sig på golfbanan. Dom var ganska trötta när dom gav sig iväg. Jag finkades i köket för Mattias skulle sova ett tag till. Får inte gå lös i huset, är inte att lita på enligt Polarn. Vi elvatiden så gick vi ut på en koppelprompa, han vågade inte släppa mig lös. Som jag trodde sist kom dom. Nog om detta. Pyret var skittrött så hon och jag lade oss på soffan och kollade en dålig film. Tidig kväll blev det också. Föresten så var jag också ganska trött. God natt. I morgon så år det ny vecka igen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida