söndag 20 juli 2008

Vecka 29 14 - 20 juli 2008, utst i Köping


Måndagen den 14 juli.
10,2 kg Polarn är orolig att jag gått ner två hekto på en vecka. Han kallar mig för Knotan. Jag gillar inte fästingar fy fan vad dom är äckliga. När vi har varit på golfbanan så kan jag ha upp till tre stycken på mig dagen efter. Jag har fått nya bäddar för dom gamla har tagit slut. Slut och slut dom var skitiga och hundbäddar får inte tvättas i familjens tvättmaskin så dom förpassades till soptunnan. Christian och Lisa kom och hämtade släpet dom skall frakta prylar till sitt ställe i Småland. Lisa lekte med mig efter ett tag så gick det bra jag är lite försiktig med småbarn, vet inte vad dom kan hitta på. Pyret träffade sina tjejkompisar på kvällen dom var och såg ”Mamma Mia”. Jag fick inte följa typiskt va. Hemma och hade tråkigt med Polarn. Åskade gjorde det också på kvällen. I morgon så skall vi åka och hälsa på Arvidssons i Skåne dom har tre Hundar. En Taxflicka som heter Sally och som är lika gammal som jag. Kul med en kompis i några dagar.

Tisdagen den 15 juli.
Så bar det iväg till Familjen Arvidsson i Rättelöv, Hässleholm. Resan gick bra som vanligt. Vi var framme på kvällskvisten. Där tog dom emot oss Rose och Leif, Johanna som fyllde 24 år och hennes dotter Teresia 4 år och Linda 20 år. Dom har en dotter till Rebecka som har en nyfödd dotter som heter Chelsie. Äldst är sonen Daniel 27 år. Sally Taxen lika gammal som jag, äntligen en hund som man kunde leka med, hur kul som helst. Det finns även andra djur på gården, katter, Höns och två jakthundar fast dom var bodde i en hundgård nere vid stallet. Sally är familjehund som jag men skall även bli en jakthund. Vi fick vara ute runt villan som är omgärdad med en stenmur. Skitbra var det där, man behövde inte stanna innanför dörren för att torka tassarna när man gick in. Det var bara att galoppera in och ut hur som helst. Hoppa upp i soffan fick man också göra. Det var inte så lätt att sova jag var hur uppspelt som helst. Jagade flugor mest hela natten.

Onsdag den 16 juli.
En händelserik dag. Full fart på lekandet med Sally. Den gamla grå katten skulle jag akta mig för, den var inte ett dugg farlig, jag jagade iväg henne. Pyret, Polarn, Rose och Leif skulle spela golf. Jag och Sally fick vara hemma. Finkades på vårt rum. Linda släppte ut oss innan hon åkte till sitt jobb kl 13. Vilket liv det var där hemma fyra ungar mellan sex och tio for runt och lekte som dårar. Vid tvåtiden så kom Leifs mamma, Gunn heter hon för att passa både barn och hundar, alltså Sally och jag. Gubbsen fick stryk av tjejerna i golfen och som straff för detta så fick dom jobba i köket på kvällen. Ricki kom med Nisse en fyramånaders Labrador. Han och Sally var helt galna, bet och slet i varandra i minst en timma. Hopplösa typer. I den här byn så springer man runt till varandra hur som helst. Så på kvällen gick vi på visit hos Kalle och Maja med där kom vi inte in för att dom hade körträning. Då gick vi vidare till Ricki och Tina med barnen Klara och Frida samt Nisse förståss. Där blev vi bjudna på förfriskning fast inte hundarna vi fick leka med varandra både ute och inne. Trötta lunkade vi hem på natten. Ja vist ja det glömde jag att berätta, jag har lärt mig att hoppa över stenmuren med det gillades inte såklart. Överhoppningsstället byggdes snabbt för med en lövkärra och en cykel. Så var det roliga över.

Torsdagen den 17 juli.
Torsdagen lika som onsdagen med den skillnaden att Jan-Inge Leifs bror kom och gick på prompa med Sally och mig. Senare på dagen så exilerade jag genom att hoppa över muren ut mot vägen. Det gjorde jag när Nisse gick förbi. Lerduvor sköts det på kvällen. Jag var inte ett dugg skotträdd. Polarn hade problem hans mobiltelefon hade försvunnit under dagen. Hur vi än letade så gick den inte att finna. Kvällen avslutades med kortspel. Jag sov i Polarns säng på natten.

Fredagen den 18 juli.
Ganska trött måste jag säga efter ett intensivt liv de senaste dagarna. Vid ettiden så styrde vi kosan åter till Viggbyholm. Tillbaka till Rättelöv åker jag gärna. Borta bra men hemma bäst. God Natt.

Lördagen den 19 juli.
Intensiv trimmningsdag inför morgondagens utställningspremiär i Köping. Skittråkigt, hoppas att det blir roligare i morgon. Sov som en stock på natten, förväntansfull.

Söndagen den 20 juli.
Revelj 05.30, frukost och packning sedan så bar det iväg till Köping. Efter cirka två timmars bilfärd så äntrade vi utställningsområdet fullastade med bur en hund- och matväska samt en väska med regnkläder. Vid ring nr 21 träffade vi MerryMack familjen, Thomas och Rickard. Dom hade med sig fyra hundar, tre IT´s och Billy the Jack Russel som blev bäst i sin ras. Thomas fixade det sista på mig och Rickard gav Pyret goda råd om hur hon skulle visa upp mig. Det var jag och en annan valptik som skulle fightas. Domaren, Robert Paust gillade den andra tiken bättre så jag kom tvåa. Här kanske min utställningskarriär både börjar och slutar. Så här skrev domaren ”Would like a smaller eye and cleaner cheek, Godd lenght of neck level topline. Good dept of chest. Straight legs. Good feat. Nice moving with good coat” De övriga MerryMac hundarna vann allt. Pyret var jättebesviken, Polarn tyckte inte att det var hela världen han sa att ögonen blir mindre när huvudet har vuxit färdigt. Thomas tyckte att jag borde ha vunnit. Nu ger jag blanka fan i utställningar. God Natt.
Så här tyckte Birgitta:
Kritiken var ju inte speciellt dålig.
Den som trimmar kan ju göra att kinderna blir stramare och det är också bra att ställa sin hund med solen i ögonen (gäller förstås bara utomhus óch med bra väder) så blir ögonen mindre.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida