söndag 24 augusti 2008

Vecka 34, 18 - 24 augusti 2008


Måndagen den 18 augusti.
Dan före dan före femtioårsdan då väger jag 10,4 kg. Jag undrar om det skall bli ett sånt här ståhej när jag fyller ett år den 11 december. Öppet hus skall jag i alla fall ha det verkar kul men inte så kul om jag inte får vara med och ha kul. Tält skall jag också ha. Nio meter långt för då kan jag och mina hundpolare spela boll. Det är bäst att jag snabbt som fan skaffar mig ett antal polare. Inte för stora, inte för gamla och inte för tjocka. Smidiga Agility hundar verkar vara idealet. Drömma kan man alltid, det blir säkert som vanligt, bortglömt. Det är inte lätt att vara människans bäste vän enbart på människans villkor. Men nu så tänker jag också börja ställa krav, hur det nu skall gå till. Bäst att ta sig en funderare i lugn och ro. Regn, regn, blött, blött, fy fan vad trist. Polarn kommer inte att hinna göra muggen klar tills på onsdag. Det kan innebära kris enbart en toalett till 80 pers. Dom får väl göra som jag gör kissa ute. Anna har kommit hon skall hjälpa Pyret med att fixa mat och sådant, bra för Pyret då har hon någon att babbla med. Näst sista delen av ”Den inre fienden”, nu börjar han haja vad det handlar om, Polarn alltså. Rätt spännande, mycket bråd död. God natt.

Tisdagen den 19 augusti.
Dan före femtioårsdan, helt upp och ner. Alla stressar runt. Prompa först kl 12.00. Den här tisdagen går till historien. Måste man som människa lägga ner så mycket jobb för att man blir gammal. Femtio bast det verkar som om det var sista chansen att fira och samtidigt hålla sig upprätt. Vi hundar är tuffare än så. Vi är alltid upprätta in i det bittra slutet. Tänker inte på att livet rinner ut halvvägs, vi njuter så länge vi kan. Tyvärr så är vi beroende av Husse och Matte, många tröttnar på bäste vännen i förtid och ser hunden som en belastning i stället för den glädje som Doggen skapat under många år. Sentimental så det förslår. Jag är ju bara åtta månader och skall inte ha så här djupa tankar. Men ibland så måste man tänka till, stanna upp och fundera. Fundera över hur livet kommer att gestalta sig. Fy fan vad djupt nu skall jag återgå till att vara en aningslös valp. Tält har det satts upp, gästerna får inte bli blöta. Det gäller att hålla sig torr, både inombords och utombords. Sista avsnittet, kors i taket Polarn fattade slutet på ”Den inre fienden”. Det gick åt helsike för Stefan Holm, nu har alla misslyckats. Solidaritet verkar att vara ledordet för svensk OS-trupp. God natt.

Onsdagen den 20 augusti.
Ja må hon leva, ja må hon leva sjöng vi så att det ekade över Viggbyholm. Och visst fasen levde hon. Kaffe och presenter, jag har lärt mig ett och annat. Jag säger bara 11 december. Polarn han smarter Räv kom på den lysande idén ”om jag går ut med Jonna efter lunch, alltså sen prompa så kommer hon att slagga när öppet hus öppnar”. Som vanligt inga jyckar på prompan, trist område. Inlåst i sovrummet när gästerna började droppa in. Jag hörde allt hur dom sjöng och hurrade för Pyret. Efter ett tag så släpptes jag ut, skulle visas upp för gästerna. Gulli gull o så söt, vilken lugn hund, osv. För farao fattar dom inte att jag måste visa upp min bästa sida när Pyret passerar mittlinjen. Hoppas att jag får lika mycket presenter när jag fyller år. Inget att räkna med jag är ju bara lilla Prinsessan och henne är det lätt att glömma bort. Inför den stora dagen så rullades mattorna ut. Plötsligt så är jag att lita på, rumsren med andra ord, fast en liten olycka kanske man skulle fundera på, få se. Simon kom, vi lekte hela eftermiddagen. Han är kul han. Simons Sibiriska Dvärg Hamster har tappat ett ben, råkat ut för en olycka och är numera trebent, Forest heter han föresten. Han haltar bara lite grann säger Simon annars så är han frisk och kry, bits som fan. Polarn hoppades på regn så att partytältet inte satts upp i onödan. Det kom några skurar som tur var. Birgitta fick jag träffa för första gången, Polarns syrra, hon som har ”skitdoggar” sådana som jag vill träffa men tyvärr så hade hon ingen med sig. Birgitta och Per, hennes man tyckte att jag var jättefin. Dom vet dom för båda är hunddomare. Liselotte, frissan som jag har varit hos stod för Getingjakten. Undrar om hon sliter av håret på Polarn och Pyret när hon trimmar deras skallar. Kommer inte ihåg jag var så liten när jag fick följa till Axéns. Vid 23 tiden så gick dom sista gästerna och det öppna huset stängdes. God natt.

Torsdagen den 21 augusti.
Hoppas få tårta idag på min namnsdag. Om jag inte får riktig tårta så tror jag att jag får något lyxigare hundkex. Polarn var på hundaffären häromdagen och bunkrade upp diverse godis till mig. Som jag trodde det blev ett par goda kex, tack för det. Städdag, rörigt som tusan. Sen prompa men i morgon så blir det säkert ordning på torpet igen. Silvermedalj i hästhoppning blev det. Typiskt va, Rolf Göran Bengtsson tog silver. I helsike heller att han hoppade det gjorde faktiskt Ninja, hans häst. Ninja tog silver med Bengtsson på ryggen. Inte nog med att Ninja hoppade suveränt han tvingas även släpa runt en stor kluns på ryggen som dessutom fick ta åt sig äran. På sin höjd får väl hästkraken hålla till godo med en morot, i bästa fall. Guldmedaljen fick en notorisk fuskare från Kanada. Skandal men hästen hoppade jättefint och var värd sin medalj i Guld. Fram för flera djursporter i OS. God natt. PS det blev en bronsmedalj som inte kastades bort, i segling DS

Fredagen den 22 augusti.
I dag hade vi sovmorgon, prompa blev det i vanlig tid. Regn, regn större delen av dagen. Trist, trist inget att göra åt. Mat, mat till Jonna, fiskarna och Frasse förståss. Han blir skitskraj när jag visar mig. Nya Svenska guldhopp i OS, upphåsade i pressen, platt fall och skandal. Oskarsson och Kluft solidariska med övriga Svenska idrottares mål, att inte prestera när det gäller. Inte en enda Svensk OS deltagare med lite stake i. Det är som i skolan, satsa resurser på dom som inte vill eller kan. Låt medelmåttan segra skit i eliten. Håller jag på så här så är det risk för att jag nergraderas från Prinsessa till Tiggare. Kanske inte vore så kul eller? Ännu en besvikelsens dag. God natt.

Lördagen den 23 augusti.
Min första dag i svampskogen blev inte så lyckad för Polarn och Pyret. Dom hittade bara sex Karl Johan svampar och fyra gula Kantareller. Jag slapp plocka och kunde helt koncentrera mig på att springa runt och dra in nya dofter. Jättekul att springa runt i mjuk mossa, hoppa över stenar och stockar. Det här är livet för en hund. Kände mig nästan som Anfadern Vargen. Fast direkt jaga och käcka andra djur vet ej katten om jag vill. Men det gör Vargen. Hoppas slippa möta en Varg, risken att bli uppäten är förmodligen stor. I våra skogar finns inga Vargar säger Polarn. OS fiaskot fulländades med en nionde placering för Gren och en elfte för Arvidsson. Vilken mentalitet, Arvidsson var nöjd men sin placering. Svenskan i höjdhopp, Gren alltså hur i hela fridens namn tror hon att det går att hoppa högt utan spänst. Vilken klunsa, som Kluft. Dom skulle verkligen behöva kolla in min spänst och lära sig något. God natt.

Söndagen den 24 augusti.
Polarn tycker att jag är lättlärd. Med andra ord en intelligent hund. Expertisen dom som vet men inte vet ett skit säger att alla hundar är ointelligenta och kan enbart utföra inlärda kommandon, inte tänka själva. Pissråttor skulle jag vilja säga. Dom har inte en aning om vad dom pratar om. Oftast så är dom själva ganska ointelligenta , kan inte tänka själva utan har påverkats av andra sopprötter via det skrivna ordet. Det märks tydligt säger Polarn, om man ställer en öppna frågor så ser dom i regel ut som fiollådor och kan inte svara om frågan inte stämmer överens med det inlärda. Vi hundar vi vet men har inte behovet av att snacka en massa goja, eller ”say after me” som gojan sa. Undrar om det finns hundbimbosar. Det tvivlar jag på. Trim trim ryck ryck, fin skall jag bli till den 6e september. Då skall jag vinna. I dag på morgonprompan så stt det fyra Gråhägrar på kobben utanför strandpromenaden. Jag har bara sett en tidigare. Den jäkeln som satt i vår damm. Dagen är till ända. Nu skall jag sova om nu hundar kan göra det utan ett kommando. God natt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida