söndag 15 juni 2008

Vecka 24, 9 - 15 juni 2008


Måndagen den 9 juni.
Dagens vikt 9,9 kg. Tidig morgonprompa. Måsarna är på alerten nu när dom har ungar man får hålla kollen uppåt så att man är beredd när dom anfaller. Även Svanarna har fått ungar, åtta stycken. Polarn och Pyret tycker att jag har slöat till när dom ropar på mig. Jag vill gärna nosa färdigt först innan jag bestämmer mig för att lyda. Oacceptabelt säger dom, skall komma omedelbart, åtgärder skall sättas in få se vad det innebär. Polarn håller fortfarande på och trycker på gaddarna, hoppas att dom rättar till sig snart så att jag slipper det eviga mungrävandet. Efter lunch så åkte jag och Polarn till Arlanda för att träffa Gertrud, min kennelmatte. Hon skulle kolla gaddarna och öronen. Och tro mig eller ej öronen limmades igen, fy fan vad trist. Gertrud sa till Polarn att han skulle fortsätta och pressa ut gaddarna minst tjugo gånger om dagen så kanske dom skulle kunna rätta till sig. Tvivel, tvivel. Helen var också med hon skall hjälpa Pyret att trimma mig till utställningen i Köping den 20 juli. Polarn tror inte att det blir någon utställning för mig. Han är dödsstörd över mina tänder. Men det är ingt som jag kan hjälpa eller hur. Nu skiter jag i allt tjafs om tänder. Dessutom så kommer jag att börja svära igen, det är inget annat än fel på lilla Princessan, tänder och öron och fan och hans moster. God natt.

Tisdagen den 10 juni.
Morgonstund har guld i mun, utom i min mun. Korkat ordspråk, inget som jag förstår mig på. Jag vet igentligen inte vad jag skall skriva om, det vore kul om jag kunde komma på något positivt som händer. Men ack nej. Idag har jag känt mig lite nere, mest sprungit Polarn i hasorna och kollat allt han har gjort. Vi har prompat, lekt och vilat, trist väder har det också varit. Gräsklipparen har motionerats, vilket himla liv den för. Kinkig med maten har jag också blivit vet inte varför. Trött på pellets kanske, finns det inget godare att ge bäste vännen. Tydligen inte. Nu stänger vi för idag, god natt.

Onsdagen den 11 juni.
Sex månader det fyller jag idag. Jag känner mig jättestor, ett helt halvår. Halvåret firar vi med att jag inte kommer att få filmjölk till lunch längre, fast lite skall jag få har Polarn lovat. Vi mötte Tindra som jag morsade på ör första gången. Duktiga grannens feta Jack Russel tik, Gammal som fan rena Mumien. Bergis tio bast tror Polarn. Ligg har vi övat på idag, det går jättebra. Det är inte klokt vad mycket olika kommandon man måste lära sig. Kollat dammjåglarna har vi också gjort mera nogsamt idag. Polarn är speciellt intresserad av Rörhönsens kycklingar. Små svarta med röda huvuden. Fast jag bryr mig inte så mycket, det är roligare med fåglar på land. På kvällen innan vi nattade oss så var vi och spelade golf. Bänd, bänd, kli, kli. Om inte tänder och öron fixar sig så blir jag konverterad från rashund till bastard säger Polarn. Vad det nu innebär, få se.

Torsdagen den 12 juni.
Så här ser en typisk Jonna dag ut. Kl 06.00 så ringer Polarns väckarklocka. Han kastar sig ur sägen rusar ut i köket och sätter på kaffe. Larmar av och öppnar dörren till trädgården så att jag kan gå ut och kissa och bajsa när jag så småningom kvicknar till. Skitkorvarna tas omedelbart omhand och förpassas ner i en speciell hink med lock som töms i trädgårdstunnan var 14edag. Vi 07.30 – 08.00 så vankas det frukostpellets därefter så gymar Polar och jag en halvtimma. Efter det så brukar jag slagga fram till 09.00 – 09.30, vid den tiden så bär det av ut på morgonprompa i ca 1 timma. Mitt på dagen så blir jag fängslad i köket ca 1 till 1,5 timma. Medan Polarn är ute och handlar samt tränar golf. När han kommer hem så blir det filmjölk till lunch. Eftermiddagen tillbringas i trädgården eller på balkongen, beroende på vad Polarn tar sig för. Middagspellets mellan 17.00 – 18.00 när Pyret kommit hem från jobbet. Därefter kvällsprompa eller en golfrunda. På torsdagar som ikväll då kollar vi på ”Brottet” Nu är det rundgång i serien, Vang är ånyo starkt mistänkt, om en vecka så vet vi. God natt.

Fredagen den 13 juni.
Pyret är ledig från jobbet, hon och jag morgonprompar medans Polarn dammsuger och torkar golven. Som tur va så hann vi hem innan han hunnit torka golven. Min favorit sysselsättning är att attackera moppen fast jag inte får. Jag fick nästan på moppen själv av Pyret, jag gick in och kissade på heltäckningsmattan i dressingrummet fan vad hon skrek till, nu svärde jag igen, fy bubblan. Ut åkte jag med en faslig fart. Fattar inte skillnaden mellan gräs och heltäckningsmatta, jag tycker att det går lika bra att kissa på bådadera. Tydligen ensam om den synpunkten. Det rolig i kråksången var att hon strax innan pratade med Polarn om att det kanske kunde vara dags att lägga på mattorna igen. Nu lär det förmodligen dröja. Gäster fick vi på kvällskröken Cari och Erik. Jag fick en present av dom, tur att någon bryr sig om lilla Prinsessan fast i förbjudna rummet fick jag inte vara när dom åt. Fick vackert sitta och titta på dom genom gallret i köket, så det så. Sent blev det, stöp i sängen vid ettiden på natten.

Lördagen den 14 juni.
Det här är hundarna som bor i vårt kvarter. Tikarna Binna och Saga dom är Vaktelhundar. Nalle som är en Mellanpudel hanne. Norridgetiken Peggy. Dogglas som är en Bigel hanne. Tindra en Jack Russel tik. Bob en Dansk Gårdshund samt en okänd hund som vi inte hälsar på. Jag tror att det bara är Binna som är unghund dom andra är mellan åtta år och döden. Pyret har spelat golftävling idag, gick visst inte så bra. Lugna gatan hemma fast på eftermiddagen så började uppladdningen inför Sveriges EM-match mot Spanien. Jag är inte så intresserad av att titta på fotboll det är mycket roligare och vara med och spela. Herregud vad dom skriker när Sverige gör mål, en annan får ju knappt öppna truten och morra än mindre skälla för en det hyssas och sägs tyst, tyst, tyst. Orättvist tycker jag och även mina hundkollegor i kvarteret.

Söndagen den 15 juni.
För första gången så har jag fått ha hundkompisar här en stund på tomten. Det var Binna och Saga som kom på besök med sin Matte och Husse. Vi sprang som galningar runt i trädgården jättekul så länge det varade. Den sedvanliga söndagstrimmning genomfördes liksom kloklippning. Det tar en himla tid och still måste man vara hela tiden. Tänderna sitter fortfarande lika taskigt trotts ett evinnerligt bändande. Ett öra håller på att lossna, hoppas att det inte blir någon mer limning.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida