söndag 8 juni 2008

Vecka 23, 2 - 8 juni 2008


Måndagen den 2 juni
Snart över 10kg, 9,7 närmare bestämt. Polarn bänder i truten på mig stup i kvarten. Inte fan åker underkäkens hörntänder utanför för den sakens skull. Fattar han inte vad Birgitta säger, att det rättar till sig av sig själv. Jag tror på henne hon vet. På morgonprompan så stod vi och snackade med Dogglas, då häll vi på att bli överkörda av en cyklist. Dogglas husse blev urförbannad och spydde galla över dessa förbannade cyklisters brist på vett. Undrar om han är vettig själv, kanske kanske inte. Nog om detta orkar inte bry mig. Det var kallebalik på grannens tomt. En Måsunge hade lämnat boet på taket och satt på deras gräsmatta. Det var minst tio Måsar som for runt och härjade, jagade bort skatorna och attackerade mig. Det var nästan att jag fick tag på en. Precis när den dök ner på mig så hoppade jag rakt upp och försökte nappa åt mig den, det var på millimetern sa Polarn. På kvällen så packades det inför morgondagens Övikstripp. God natt dags för lite sömn.

Tisdagen den 3 juni
På morgonen så kom Simon, vi skall bila till Övik, Johannes tar studenten på torsdag. Jag packades in i den nya buren tillsammans med allt bagage längst bak i bilen, hur kul är det egentligen. Polarn skulle behöva knökas in i en bur så att han för känna på hur det är att vara människans bäste vän. Skit samma, det var faktiskt rätt så skönt att knoppa ifred. Vi rastade massor av gånger åt lunchmackor och filmjölk sånt som man gör när man bilar har jag förstått. Fast det blir ganska så långtråkigt efter ett tag. Väl framme så strandprompade vi, gud vad det är härligt här. Massor av pinna, sjögräs och annan skit att äta. Polarn säger att jag är allätare. Han säger att jag äter allt utom glas och metall, hur han nu kan veta det när jag har aldrig har prövat. Förra torsdagen så missade Polarn at se på ”Brottet” det skall han göra ikväll 23.25. Det börjar att drar ihop sig ett lik till hittade snutarna, samma mördare. En flyttgubbe hos Taies är huvudmisstänkt. God natt.

Onsdagen den 4 juni
Kl 06.00 vaknade jag och ville ut, vilket kanonväder, havet alldeles spegelblankt, inte ett moln på himmelen. Vi hade lite brådis i dag på förmiddagen, det var saker som skulle fixas inför morgondagen. Polarn och jag tog en lång morgonprompa utmed stranden. Vi gick på sandbankarna, mellan dom så var jag tvungen att gå i vattnet, inte så kul, kallt utav bara den. När vi kom tillbaka till stugan så blev jag fängslad. Polarn, Tommy och Simon åkte till stan skulle på systemet för att bunkra upp inför morgondagens fest. Vitt vin och Rosevin skall det bjudas på. Jag då får hålla till godo med Pellets och vatten. För bäste vännen så blir det förmodligen ingen fest, det blir väl fängelse så att man inte stör gästerna. Men vänta bara jag har en plan. Sedan så lekte jag med Simon resten av dagen. Han tycker om hundar han. Simon fångade spigg från bryggan och slöppte dom i en hink. Jag hängde med upp och ner på bryggan fyll fart, vi grävde i sanden, vi lunchade, vi slappade. Skitkul. På kvällsprompam så lekte vi på sandbankarna. Simon han är mycket snällare än Polarn han bar mig där vattnet var som djupast. På kvällen så drällde det in folk in strid ström in på småtimmarna. Fattar inte att dom fick plats, sängar och madrasser i en salig röra överallt. Och vad dom käkade korv och hamburgare, ingen som bryr sig ett smack om att halva jordens befolkning och hundar med för den delen svälter. Överflöd överflöd det gäller även alla smällfeta hundar som släpar sig fram i sakta mak. Där fick jag allt till det eller hur. Innan Polar och jag gick och slaggade så nattade vi Simon. God natt.

Torsdagen den 5 juni
I dag så tar Johannes studenten, går ut gymnasiet och får en vit smäck. 05.30 väckte Polarn mig fy fan vad trött jag är efter gårdagens lek med Simon. Då skall man upp i ottan, åka till stan med Anna och juda Johannes studentklass på champagnefrukost med jordgubbar. Fint som fan skall det vara, usch nu svärde jag igen fy bubblan. Vi dukade upp nere på kajen framför deras lägenhet. Hur fint som helst. Innan vi bar ut allt så fick jag frukost, fast inte med champagne utan de gamla vanliga pelletarna. På kajen så fick jag jordgubbar, jag åt faktiskt nästan en halv. Sedan så lekte jag med en champagnekork. Trodde han som sprätte av den, det var ingen äkta champagne det kände jag på lukten, Spansk Brutt tror jag att det var. Flickorna var jättesöta i sina fina klänningar. Pojkarna stiliga i sin kostymer. Polarn fick hjälpa grabbarna att knyta slipsarna. Sen blev dom småpackade, Polarns definition på att ha roligt. Jag var också söt tyckte Annika och Åke som kom och hälsade, grannar till Tommy och Anna. Sedan så åkte Polarn och jag tillbaka till stugan och gick på strandprompa. Polarn hämtade Pyret som kom just när Studentfesten började i Gullvik. Vilken tur att hon kom för då blev jag utsläppt från mitt tillfälliga fängelse. Mycket folk alla skulle gulla med lilla Prinsessan. Dom där små människobarnen gillar inte jag, jag morrar lite på dom fastän jag inte får. Är det konstigt att man är lite reserverad det kryllar ju av folk här, överallt sitter dom och korkar i sig vitt- och rosevin, när dom inte tuggar på en massa smarrig mat. Det lugnade ner sig på kvällen så att Polarn och jag kunde se på ”Brottet” En polis blev skjuten Vang avförd från misstänkta listan. Sov gott.

Fredagen den 6 juni.
Det är skitkul att springa på sandbankarna, det är så mjukt och härligt dess utom så tycker jag om att gräva i sanden. Pyret var med på morgonprompan, kul med lite omväxling. Jag får inte vara lös inne i stora huset. Bara om jag sitter i knä. Det är så mycket småbarn som krälar omkring där. Leksaker överallt som jag inte får sno. Trista typer. Pigga, människorna alltså, var dom inte idag. Exempelvis en från Luleå låg och knoppade hela dagen. Vi var pigga våran familj förståss så det blev sandbanksprompa och strandliv. Jag har full sysselsättning med att leta upp allt mellan himmel och jord som det går att tugga på. Eldade gjorde dom som galningar på eftermiddagen. Bastun och tunnan skulle värmas. Tunnan läckte som ett såll så det blev inget tunnbad. Åtta pers lämnade residenset får att dra till STO, Uppsala, Piteå och Luleå själva så skall vi stanna tills på söndag. Jag brydde mig inte hade i alla fall inte tänkt bada tunna. Satt med dom övriga tanterna och vinade i stället. Vilket kackel jag fick nästan stoppa in tassarna i öronen för att stå ut. Nu skall jag sova, god natt.

Lördagen den 7 juni.
Klockan fyra var jag ute och kissade och bajsade, så var det gjort. Tina Marcus och Tommy åkte iväg för att spela golf. Undrar hur Tommy spelar det är ju en kille som inte spottar i glaset direkt, det går väl åt skogen förståss. Nu är det bara Polarn, jag och Simon som är kvar. Dödsskönt lugnt och stilla. Övriga har åkt till stan. Dit skall vi också åka ikväll, vi skall gå på restaurang har jag hört. Men det gäller väl som vanligt inte mig. När det skall göras något kul och spännande då är man ingen Prinsessa längre. Bäste vännen är som bortblåst dom snackar bar om var någonstans som jag skall fängslas under tiden som dom festar. Någon gång så skall jag ge igen, men vet inte hur.

Söndagen den 8 juni.
En sista prompa på sandbankarna sedan så bar det i väg till Stockholm, skönt att vara hemma.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida