söndag 11 maj 2008

Vecka 19, 5 - 11 maj 2008


Måndagen den 5 maj
Ny vecka nya utmaningar. Vägning, otroliga 8,5kg. Om jag fortsätter att öka i den här takten så kommer jag att väga 25kg om ett år. Undrar om Pyret då kommer att kalla mig för lilla Prinsessan. Pyret är hemma från jobbet idag, Hon är fortfarande inte frisk, Hon var hos veterinären, doktorn menar jag och tog prover i snoken. Få se om hon får någon mirakelmedicin. I kväll så blev det äntligen valpkurs igen. Kul att få träffa dom andra småvalparna igen. Valpmorsan hade med sig en jättestor Rottwailertik, skrämmande att det finns så stora hundar. Den käften som hon hade skulle jag inte vilja fastna i, hu hu så fasansfullt. Handen högt upp i luften, då skall man sitta, handen lågt ner då skall man ligga. Lära sig att sitta och glo på godis tills Pyret sade varsågod fick man också lära sig, fast man var tvungen att ha ögonkontakt först. Inte så svårt men lätt att glömma. Det svåraste är att få Polarn att lära sig övningarna så att gör på samma sätt som Pyret fått lära sig. Ge honom godis så kanske han lär sig lättare. Vet ej fan förresten. Nu svor jag igen men jag har sagt att svära skall jag, lite. Nu skall jag sova. Nu är jag trött. God natt.

Tisdagen den 6 maj
Nu är det kört igen, med öronen menar jag. Pyret har ringt till Helen, vi skall dit nästa tisdag så att hon får kolla om öronen är ok. Hoppas kan man ju alltid, men det går väl åt helsike igen förstås. Kli kli. Bajsat och kissat inomhus har jag inte gjort på veckor tror jag, det är inte så lätt att hålla koll, men jag tror att det är nåt sånt. Snart kanske man får tillträde till förbjudna rummet, och kanske att mattorna åker fram vem vet. Hoppas kan man ju alltid. Kl.11.00 var det dags att dra till Arninge Djurklinik igen, nytt försök att pressa i mig en Rabiesspruta, det gick vägen den här gången. Kändes inget. Stämpel fick jag i passet men jag måste ta en ny spruta den 20 maj, sedan skall jag blodtestas om 120 dagar. Sen så får jag åka utomlands om provet godkänns. Då kanske jag skall få följa med till Frankrike, låter spännande eller hur. Vad nedlusat det var med ungar, barn alltså ute i dag på morgonprompan. Det betydde att jag fick gå i koppel mer än vanligt. Polarn ville inte riskera att jag rusar in i barnstimmen och skrämmer slag på de små liven. Pyret har varit på Karolinska Sjukhuset i dag. Hon skall börja stråla sig om 14 dagar. I dag så programmerade dom strålkanonen så att dom skjuter på rätt ställe när behandlingen börjar, det tyckte Pyret var jobbigt. Det blir bra för mig i alla fall säger Polarn, när Pyret skall strålas alltså, för då kommer hon att vara halvtidssjukskriven. Halvtidssjukskriven vilket korkat ord, vad betyder det egentligen, sjuk på halvtid, får fundera och sova på saken, god natt.

Onsdagen den 7 maj
I dag på morgonprompan så träffade vi en gammal Polare till Polarn. Han hade en Jack Russel hane en liten ynklig sak på 4 år. Väldigt väluppfostrad, lydig som bara den, kunde gå fot lös exempelvis. Inte ett dugg kul, satt bara och glodde under tiden som gubbarna snackade hästar och diverse annat som jag inte fattade. Viggan är full av trista hundar, inga att busa och leka med. Man riskerar ju att bli som en människa, det dröjer väl inte så länge innan man blir tvungen att lära sig att prata också. Morra det kan jag, brukar göra det när jag kommer ut i trädgården och känner någon främmande lukt. Varken Polarn eller Pyret fattar vad det är som gör att jag blir morrig, dom har något att fundera på och försöka komma på. Fast skäller det gör jag väldigt sällan. Varmt och skönt är det ute, nästan lite för varmt på dagarna. Jag tycker att det är mysigare på kvällen när det blir svalare dessutom så blir jag mycket piggare då.

Torsdagen den 8 maj
I dag så har vi planterat blommor i en faslig massa krukor, det vill säga Polarn har planterat och jag har slitit upp dom igen till hans vilda glädje. Efter mycket om och men så har vi enats om att blommor i krukor skall få vara ifred oavsett om dom står på balkongen eller ute i trädgården. Fast dom på balkongen är svårast att låta bli. Så mycket mer har inte hänt idag förutom att ”Brottet” både är löst och inte löst, det kan inte vara lätt att vara en Dansk polis. Nu är jag trött och skall gå och sova för natten.

Fredagen den 9 maj
Plötsligt så hände det. Jag skall få följa med och spela golf i kväll. Jag vet hur en golfboll ser ut, har fått prova att bita i en sådan när Polarn har stått på gräsmattan och chippat, det heter faktiskt så. Golfklubba har jag också bitit på, på greppet alltså. Det får jag göra när Polarn och jag gymmar på mornarna. Vi skall spela på Rosenkälla för där får man ha med sin bäste vän, Hunden alltså. Sympatisk klubb inte som snobb-banan på andra sidan vägen. Polarn och Pyret slog bollar åt alla håll, letade bollar, hittade bollar, men inte sina egna alla gånger. I början så fick jag vara i koppel, fast dom släppte kopplet ibland, då kunde jag springa. Lyda var man tvungen att göra som vanligt. När Polarn skulle klappa till bollen så var jag tvunget att vara hos Pyret och vise versa. Jag gillar som vanligt att springa i högt gräs. Och där vid sidan om ett hål så var det jättefint gräs. Dit drog jag med världens fart. Plask sa det, det var en igenvuxen damm. Kul jag stack bara rakt ut, Polarn gastade på mig att komma, men inte. Då klafsade han själv i och fick tag på mig och upp på land åkte man med en faslig fart. Så var det roliga över. Sen fick jag springa lös jag tror att det var för att vi var ensamma kvar på banan. Jättekul att spela golf. Vi skall spela på söndag igen. Det bästa med golfen en fredagskväll var att vi missade ”Så skall det låta” skönt så slapp jag höra gastandet, yla det får jag vänta med tills nästa fredag. Jag är helt slut nu. God natt.

Lördag den 10 maj.
Varmt som fan, skall det verkligen vara så här hela sommaren vist är det skönt men en vis svalka är heller inte så dumt. Morgonprompan är ok men kvällarna är bäst, svalt och härligt ingen stekande sol. Lejonen har det bra dom ligger hela dagarna och slöar för att fram på kvällskvisten ge sig ut på jakt. Det verkar smart, jag är också ett rovdjur men inte lika bra på att jaga. Förresten så behöver jag inte jaga för att upprätthålla livhanken, jag får mat i alla fall. Men tänk om jag skulle komma bort i skogen då skulle det vara bra om jag kunde jaga. Jag fortsätter väl med att försöka ta en fågel hur nu det skall gå till. Min taktik hitintills har kapitalt misslyckats. Skam den som ger sig. Det blir inte så mycket TV-tittande på sommaren Polarn och Pyret sitter mest på balkongen på kvällarna. Om jag får ligga i någons knä så håller dom hela tiden på och plockar bort vita hårstrån, dom verkar ju aldrig att ta slut. Hoppas att dom tröttnar.

Söndagen den 11 maj.
I dag så fyller jag fem månader, men inte firades det på något vis. Enbart ett torrt konstaterande. Polarn säger att denna vecka så har mitt huvud vuxit. Det verkar som om olika delar på min kropp växer lite var för sig. Hur kul är det att höra att man är skranglig med stort huvud. Undrar när jag skall få gå på valputställning? Hur gammal skall jag vara då? Jag är föresten inte gammal, jag är ung. Efter allt som jag har blivit utsatt för så vore det inte mer än rätt att få en rättvis bedömning av interiör och exteriör. Fast det är väl mest bara exteriör som är på tapeten förståss. Skönhetsidealen går före intelligens åtminstone när det gäller människor. Fast dom har ju en viss förmåga att föra över sina ideal på bäste vännen. Få se det är väll bara att vänta rätt var det är så bär det väl iväg på någon utställning. Birgitta, Polarns syrra, hon som är hunddomare skulle komma hit och kolla in mig och ta med en ”skitdoog”, hon har inte dykt upp ännu. Polarn skall ringa och påminna henne. Snart så kanske hon dyker upp. Mycket dyka det kanske jag också skall lära mig. Idag för tre år sedan så dog Gilbert, han ligger begravd på Storsätra där Annica bor, Polarns dotter han har en egen gravsten som Pyret har målat. Så var femmånaders dagen slut god natt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida