söndag 18 maj 2008

Vecka 20, 12 - 18 maj 2008


Måndagen den 12 maj.
Ny vecka nya utmaningar vikten ökat till 8,7 kg. I kväll så är det valpkurs igen, vad fort det blev måndag igen veckorna går i raketfart. Idag så har jag känt mig lite hängig. Polarn tror att jag ätit något olämpligt. Det är något i magen för på valpkursen så käkade jag gräs i tid och otid. Pyret säger att när hundar äter gräs så har dom ont i magen. Kanske säger Polarn i så fall så har hon, jag alltså ont i magen jämt ibland så tror man att hon är en ko istället för hund. Polarn tyckte inte att jag skulle gå på valpkursen först men Pyret trodde att det skulle pigga upp mig. Det gjorde det kanske i vis mån. Vi fick träna på at mötas i koppel utan att dra, kan jag redan, inget nytt, loss tränade vi på och repetitioner av tidigare övningar. Bajsa det gör jag alltid på morgonen och vi fem- sextiden på kvällen men inte i kväll. Snacka om att snacket gick på kvällen om att bajsa eller inte bajsa, och vad är felet. Analys, analys. Annica fyller år idag, vi skall åka dit på onsdag kväll och gratta henne, då får jag träffa Zero. Hoppas även att få kolla in Grisarna och Getterna och varför inte Kaninerna. Vi får se på onsdag. Så var det med det.

Tisdagen den 13 maj.
Inget annat att göra än att gå och vänta på det oundvikliga, åka till Helen och limma öronen igen, kli kli. Full uppståndelse hos Helen fem personer som kollade och plåtade från alla möjliga och omöjliga vinklar. Det limmades och trimmades, vrickades på hörntänderna som jag inte har tappat än. Ytterligare en grej som kommer att sysselsätta Polarn och Pyret. Inte nog med det öronen måste kanske limmas en gång till. Det snackades valputställning, kanske man kan få visa upp sig efter allt som man gått igenom. Vi får se man vet aldrig vad som händer. Hur som helst så tyckte dom att jag såg rätt fin ut, det var kul att få höra. Men mycket hänger tydligen på öron och tänder. Hoppas att jag slipper gå till veterinären och handgripligt slita ut tänderna. Jag får väll tugga på som fan på tuggbenen så kanske dom lossnar i en farlig fart. Vilket fall som helst så var jag rätt så trött när vi äntligen kom hem. Nu skall jag gå och knyta mig för natten.

Onsdagen den 14 maj.
Vilket liv han förde i natt, Polarn alltså. Hostade som fan hela natten det var nästan så att man önskade att Helen hade limmat igen öronen ordentligt så att jag hade man inte blivit så förbaskat störd. Det innebär att vi inte skall åka till Annica ikväll. Får med andra ord inte kolla vare sig Grisar, Getter eller Kaniner, får väl tåla mig till ett annat tillfälle. Kallt är det så in i bäng. Det verkar att vara antingen eller, för varmt eller för kallt. Annars så är det mest som vanligt äta, prompa och sova. Man får väl tåla sig tills det blir varmare och lite mera uteliv.

Torsdagen den 15 maj.
Nu pratas det fram och tillbaka, skall hon, det är jag alltså ställas ut som valp eller ej och i så fall var någon stans. Avesta sista anmälningsdagen idag, går inte. Det verkar som att det kanske skall bli Köping. Jag lär väl få veta så småningom om Pyret gör någon anmälan. Hörntänderna i underkäken blir lösare och lösare, säkert tappade inom en vecka. Jag får väl gnaga på utav helsike så att jag får ny stora och vassa huggtänder. Vricka, vricka, kli, kli, ryck vita hårstrån, ryck vita hårstrån. Förra veckan så var ”Brottet” uppklarat, Nannas mördare fast. Men inte, jakten fortsätter nya spår, spänningen stiger. Sov gott.

Fredagen den 16 maj.
Polarn är fortfarande skraltig men jag är fullt frisk. Nu helt flötsligt så har han fått för sig att jag skall lära mig att gå fot lös, alltså utan koppel. Det går rätt så bra man måste bara försöka att fatta vad han menar. När det är dåligt väder så verkar det som att inga andra hundar mer än jag går på prompa. Det är helt dött. Polarn och jag, Pyret också för den delen går alltid på prompa oavsett vad det är för väder. Det tycker jag är bra för jag behöver röra på mig ordentligt varje dag. På kvällsprompan när vi gick förbi fyrfotaplan, det är där som flickorna från ridhuset tränar sina hästar så sprang jag in och trodde att jag kunde leka med hästarna. Skuttade runt och krumbuktade. Pyret hon krumbuktade inte. Hon ropade ”jonna hit” men jag brydde mig inte det här var ju dödskul. Hur som helst så tog det roliga slut man är ju tvungen att lyda, för husfridens skull. Vi skulle haft middagsgäster i kväll men det blev inställt på grund av Polarns kvarka. Vi kollade sista ”Så skall det låta” så nu är det slutgastat på fredagar för den här säsongen.

Lördagen den 17 maj.
Regnigt och kallt det blir inte så mycket uteliv i kylan, ingenting att skriva om. Det blev en riktig sovdag. Norges nationaldag är det i alla fall i dag om det nu kan glädja någon, Svensk alltså.

Söndagen den 18 maj.
Inte bättre i dag. Nu får vädrets makter skärpa till sig, så här kan det inte fortsätta. Jag slapp kloklippning och trimning i dag jag vet inte varför. Kanske går det inte att klippa klor när det är kyligt ute. Pyret har legat i bubbelbadet på eftermiddagen. Ja får inte lägga upp tassarna på badkarskanten för då kan det bli repor mässar Polarn. Han fattar inte att det är omöjligt att se ner i badet utan att resa sig på bakbenen. Få väl lära mig att stå utan stöd med frambenen, Björnan och Harar kan ju så varför skulle inte jag också kunna lära mig detta. Eller får man bara lära sig det som människan bestämmer att man skall lära sig. Auktoritära det är vad dom är ingen ödmjukhet där inte. Bäste vännen är bara bäste vännen när det passar. Usch vad gnällig jag är, det är säkert vädret.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida