söndag 27 april 2008

Vecka 17, 21 - 27 april 2008


Måndagen den 21 april
7,2 kilo inte dåligt eller hur, hög har jag blivit också. Polarn säger att jag är skranglig vad det nu betyder. Fy fan vad han härjar, vertikalskärning av gräsmattan hur kul är det att lyssna på i flera timmar. Inte fick jag något hörselskydd man är tydligen bara hund i familjen. Öra nummer två är loss så nu känns det jättehärligt att känna båda öronen fladdra när jag i full karriär drar fram över fälten. Polarn säger att jag är lättlärd, det tog inte många minuter för än jag fattade kommandot ”ligg”. Från sittande ställning förstås är det ganska lätt. Men tro mig det kommer att bli betydligt knepigare framöver, att växla mellan ligg och sitt alltså från ligg till sitt och där igen till ligg och vise versa, låter inte klokt eller hur. Tur att man är hund så att man slipper att tänka ut en massa fånigheter, fast skall jag vara ärlig så är det faktiskt kul med lite hjärngympa då och då, få tänka till och klura ut hur man smartast och snabbast kommer åt godiset. Ledig från valpkursen, Pyret på väg till Spanien, Polarn är inte i stånd att axla ansvaret för min vidareutveckling som valp. Jag får väl lära mig dubbelt nästa måndag om jag nu har lust med det. Man vet aldrig, lite oberäknelig tänker jag nog kosta på mig att vara. Nu skall vi sova god natt.

Tisdagen den 22 april
Vilken djävla blåsning han åkte på idag, Polarn alltså. Han höll på som vanligt med trädgårdsgöromål, trodde att jag var inne men så var det inte alls. Jag hade smitit ut genom staketet in till Douglas och höll på att utforska deras tomt, jättespännande med lite nya intryck. Plötsligt så upptäckte han att jag varken var inne eller ute. Vilken helsikes aktivitet som drog igång, rop och visslingar Jonna, Jonna. En annan tog det lite easy, ingen direkt brådska han hade i alla fall ingen aning om vad jag befann mig. Efter ett tag så trippade jag fram lite skamset och fick naturligtvis på pälsen i form av en utskällning. Sedan vidtog en minutiös tätning millimeter för millimeter. Så var det roliga slut. Jag är jättebra på trädgårdsarbete, på att bära omkring det som Polarn samlar ihop. Jag är inte så där jätte säker på att det alltid är ogräs som jag dra upp, en och annan riktig planta åker också med. När vi är ute och prompar så har Polarn fått för sig att jag skall börja lära mig att gå fot lös, utan koppel, fast bara korta sträckor. Jag är skitduktig på det när jag vill alltså.

Onsdagen den 23 april
Jag fick inte följa till stan idag. Polarn skulle till Liselotte och klippa sig. Fick slagga lite extra på förmiddagen. När Polarn kom hem så var vi ute och vattnade i trädgården. Vatten är skitkul, alla barn gillar vatten, hundbarn som människobarn och jag är inget undantag. På eftermiddagen så tvättade han Pyrets bil, inte fick jag vara med då inte. Fick stå och glo i dörröppningen, hur kul är det. Hunsad hund det är vad man är ibland alltså. Människans bästa vän, vilket skitsnack. Om ändå Pyret var hemma. På kvällsprompan så lekte jag med Hanna, en tvåårig vit tik, oäkting tror Polarn att hon är. Jag bryr mig inte hon får vara korsad hur som helst, hon är jättetrevlig att busa med. Ibland så undrar jag om han har fått hjärnsläpp, Polarn alltså. Jag har fått vita hårstrån på ryggen och tro det eller ej men den dåren sitter med en pincett och drar bort dom ett efter ett. Finns det ingen hejd på vad man skall utsättas för, kan man inte bara få vara en vanlig hund. Tydligen inte, det är bäst att sova på saken god natt.

Torsdagen den 24 april
Kanonväder ute, Polarn har börjat med kortbrallor, hur snyggt är det, att prompa med ett par vita stolpar, man blir ju bländad, solen gör väl sitt får man hoppas. Det är lugnt på strandpromenaden gässen har dragit, så nu slipper han oroa sig för det. Fängslad blev jag på förmiddagen, fast de är ganska skönt att få vara ensam också. Polarn hade några bankgubbar hemma på möte. En typisk slappar dag i dag. Polarn har legat av sig tycker jag, inga ny trix har introducerats sista dagarna. Behövs inte tycker han det finns förbättringspotential på det som jag redan kan. Förbättringspotential, vilket ord kan han inte hålla sig till vanligt språk så man fattar vad han menar. Packat har vi gjort idag, vi skall åka till Örnsköldsvik över helgen, Polarn och jag. Trist att ligga i bilen i 55 mil, få se hur det skall gå. Sur som fan var han på kvällen, Polarns favoritserie Brottet var inställt på grund av någon fåning ishockeymatch.

Fredagen den 25 april
Vilken dag det var det värsta jag varit med om. 55 mil blev plötsligt 100mil, 10 timmar fick jag tillbringa i bilen. Rena tortyren, varför finns det ingen hundombudsman att klaga hos. Ibland så skulle det faktiskt vara berättigat. Efter en lång morgonprompa, Polarn hade fått för sig att jag skulle vara uttröttad så att jag sov i bilen drog vi mo Ö-vik efter fem km så spydde jag upp morgonmålet. Vi körde i två timmar sedan så gick Pyrets bil sönder, hackade och hade sig, Polarn trodde att vi skulle bli stående, vände och körde hem igen. Käkade lunch. Ställde på sin sportbil, fixade försäkringen. Bäddade på golvet i framsätet. Finns inget baksäte, får inte plats med buren. Vid fyratiden så bar det iväg igen, helvete vad han körde, vi var uppe på nolltid. Nolltid och nolltid vi stannade fyra gånger så att jag fick sträcka på benen och få lite middag. Vad skönt det var att komma fram till Gullvik, Till Tommy och pojkarna. Tommy är en av Tinas bröder, hans fru Anna är med Tina i Spanien. Dom har ett stort hus med sjötomt, jättefin sandstrand. Blir spännande i morgon och se hur det ser ut. Polarn och jag skall bo i ett eget litet hus. Vi åt lite mat båda två sedan så snackades det lite skit som människor gör. Sov gott.

Lördagen den 26 april
Kanonväder, vilken härlig morgonprompa, vi gick kilometervis utmed stranden, kollade sjöfåglar, jagade som vanligt en och annan Mås. Polarn letade stenar till dammen hemma, en viss sort färgkombination var han ute efter. Hittade två la dom på ett ställe, vi skulle hämta upp dom på vägen tillbaka. Gissa om han blev paff när jag direkt hittade stenarna och stod och sniffade på dom, vilket luktsinne. Plötsligt så skall jag bli spårhund, kanske kul kanske inte, vi får se. Jag måste ju själv vilja eller hur. Polarn rullade ihop mattorna i huset. Jag är tydligen inte att lita på och det var jag inte heller. Passade på att bajsa i Tompas sovrum så det så. Lydig som bara den är jag nu, fick gå lös ute hela dagen, kommer direkt springande i full fart när Polarn visslar. Vanligtvis så får jag ett litet kex som belöning. Bastades och badades i tunna gjordes det på kvällen. Jag fick inte vara med, fängslades en stund, helt ok skönt att få sova lite extra. Man blir trött av havsluft sägs det.

Söndagen den 27 april
Kallt och trist lite regnigt ute, fast lika kul att springa i skogen och på stranden, så här skulle man bo inga bilar och sånt stök, bara härlig natur. Fram på kvällskvisten så bar det av hemåt igen. Vi rastade en gång. Kaffe vatten och kissa. För en gångs skull så är det jag som bestämmer när det är dags att åka. Många spännande lukter, det tar tid att nosa sig igenom. Jag har fattat att så fort jag har kissat så kastas jag in i bilen och så bär det iväg. Så det gäller att dra ut på processen så länge som möjligt. Kul att få bestämma någon gång. Skall alltid utnyttjas. Ganska så skönt att vara hemma igen. Middag, prompa och sömn stod på programmet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida