söndag 4 maj 2008

Vecka 18, 28 april - 4 maj 2008


Måndagen den 28 april
Den här veckan har jag vuxit som bara den 7,9 kilo inte dåligt eller hur. Fast Polarn säger att jag fortfarande är skranglig och mager som en tarm, bussigt. Pyret kom hem från Spanien på eftermiddagen, sjuk som fan (dunderförkyld), inte ett dugg kul så det blir ingen valpkurs idag heller. Nu har jag inte varit på två gånger. Undrar hur min examen skall gå, om jag får diplom eller inte. Skit samma jag kan säkert mer än dom andra valparna. Vi har börjat att prompa genom Sheerwoodskogen, den kalls så, en pytteliten skogsdunge, rätt spännande, kul med omväxling inte bara gräsmattor och fält. Min koppelgång förbättras dag för dag, det är förbjudet att gå i sträckt koppel, titta bakåt om någon går bakom och inte dra om någon gå framför. Det som jag inte är bra på det är att stanna under pågående fågeljakt. Det är konstigt man blir inte klok på människors nycker, vissa fåglar får jagas vissa inte. Dessutom så beror det på var någonstans vi befinner oss. Hur i hela fridens namn skall man kunna hålla koll, få se jag tror att jag nog skall kunna lära mig det också. Irländsk Terrier är en smart hund så det så.

Tisdagen den 29 april
Kl 9.00 hade Polarn beställt tid för vaccinering mot rabies och leptospiros, måste ha det för att få åka med utomlands. Det blev ingen vaccinering, Polarn blev skitförbannad efter en halvtimmes väntan, beställde ny tid nästa vecka. Jaha då hade vi åkt dit i onödan, korkat. Tjejen i receptionen skyllde på sjuka djur och upptagna veterinärer, det hade ni kunnat upplysa om när vi kom kl 09.00 fräste Polarn tillbaka. Skämmas får man göra ibland, det går säkert ut över mig nästa gång när sprutan skall tas, dubbelt så stor och dubbelt så ont, fy fan. Pyret låg i sängen och ugglade hela dagen hur kul är det när man har gått och längtat en hel vecka. Hon kanske är på benen i morgon hoppas jag.

Onsdagen den 30 april
Valborgsmässoafton, låter häftigt. På morgonprompan så gick vi förbi Majbrasan, den var jättestor. Här skall det eldas ikväll, sjungas ”vintern rasat ---------------”, ätas korv och förmodligen skjutas raketer, berättade Polarn. Jaha so what, jag fattar ingenting det finns annat att intressera sig för än att lyssna på hans babbel. Elda det måste vara som att sätta fyr på grillen, varmt, bränns, låter inget vidare. Sjunga det gör dom varje fredag kl 20.00 till ”så skall det låta” sjunga och sjunga jag tycker mest att dom gastar. Äta korv inget märkvärdigt, fast jag kallar det belöningskorv. Raketer vet jag inte vad det är, jag blir väl varse när det brakar igång. By the way jag skulle i alla fall inte fått följa med, skulle fängslas. Det blev inte så ingen gick, alla var hemma. Det regnade på kvällen. Några raketer det hörde vi inte förutom dem vi såg på TV. En lugn kväll i hemmets vrå, nu skall jag gå och sova. God natt.

Torsdagen den 1 maj
Röd dag, tänk på vilodagen så att du helgar den. Det är ingenting som dom har fattat här i huset. Dom far som dårar fram och tillbaka på tomten. Kör olika maskiner, river upp ogräs och samlar i högar. Dom tar jag hand om, högarna alltså och sprider ut dom igen. En annan har blivit ganska haj på trädgårdsarbete. Matar fiskarna. Rycker som fan i min päls, är det inte trimning så är det jakt på vita hårstrån. Jag tror att jag skall gå till Liselotte och färga ryggen, smart idé. Grannarna Gunilla och Björn var här på kvällskvisten och drack sprit. Jag får inte dricka sprit, är alldeles för liten säger Polarn sen tillägger han att jag aldrig kommer att få dricka sprit, som vanligt, hundar är satta på undantag. Jag skall pröva någon gång när ingen ser på, fast kanske inte det luktar rent ut sagt !!!!!!!!!!. Kvällen avslutades med ”Brottet”, snaran dras åt Troels ligger dåligt till.

Fredagen den 2 maj
På morgonprompan så träffade vi Ludde. En liten obestämd hanhund av rasen x. Han var totalt ointresserad av mig. Luddes husse åkte på en trehjulig elmoped. När inte Ludde sprang bredvid så satt han och åkte med på bottenplattan, skitfränt. Vissa hundar verkar vara bästa vännen, men inte alla. På hemvägen så hälsade vi på Mats, grannen mitt över gatan. Hans lille son var också ute och stod på andra sidan grinden. Jag stack in huvudet genom grinden, ve och fasa jag satt fast. Skrek som en gris, Polarn fick hjälpa mig loss. Sen gick inte jag i närheten av den grinden något mer. Pyret åkte till jobbet en stund på dagen. Polarn var på rangen någon timma medans jag lunchsussade. Johannes kom på kvällen han skall vara hos oss under helgen. Skall göra något prov i morgon inför sina USA studier, skall gå på golfcollege ett par år. Han hjälpte till att gasta till ”Så skall det låta” framför TV´n. Jag ylade inte i kväll heller, öronproppar skulle däremot vara bra att ha för bäste vännen! God natt sov gott.

Lördagen den 3 maj
Pyret säger att jag måste skärpa mig beträffande språket. Jag är en uppkäftig Terrier, jag svär som fan men nu får jag väl tänka mig för lite grann i alla fall. Fast helt sluta det kommer jag inte att göra. Det är ett evinnerligt tjat om mina öron, är dom ok eller inte, är det för brett i mellan, hänger öronsnibbarna i ögonvrån. Vilket ståhej, jag hör hur bra som helst oavsett hur öronen hänger. Jeppes Matte tycker att jag skall få ha öron som jag vill. Jag gillar henne. En fästing har jag haft, Pyret tog bort den med en pincett och brände upp den med sin ciggtändare. Äckligt kryp. Hoppas att dom vita hårstråna på ryggen snart är borta så att man kan få lite lugn och ro. Jämt skall han, Polarn alltså vara där och rycka när man råkar vila en stund. Är det inte han så är det Pyret som skall trimma, klippa klorna, borsta och ha sig. Måste man alltid se välvårdad ut, tydligen annars så får jag väl bara gå ut på prompa när det är mörkt. Pyret kallar mig för lilla Prinsessan, tyvärr så får lilla Prinsessan inte gå i rabatterna, men det gör hon ändå. Några förmåner måste man väl få njuta av om man nu är en Prinsessa. Polarn och Johannes spelade golf på kvällen, jag har inte fått spela ännu, men snart hoppas jag att jag får följa. Mattias kom på besök, middag i förbjudna rummet, Prinsessan bakom galler, nedgraderad från hovmadam till simpel fånge. Hur kul är det, det svänger för bäste vännen.

Söndagen den 4 maj
Jag är inte lika hungrig tidigt på mornarna, konstigt va, jag har inte lust att äta frulle förän runt kl 08.00. Förmodligen inte så konstigt jag är ju snart 5 månader gammal om se så där en sju dagar. I dag är det vilodag igen, få se om den skall infrias eller inte. Morgonprompan med Pyret blev jättelång, lilla Prinsessan skulle nämligen finkas, Pyret skulle åka och golfa de sista nio hålen men Polarn och Johannes. Just då så blev det i alla fall vilodag i ca två timmar. Småfåglarna är aktiva som tusan nu, en del har redan fått ungar. Hur jag än smyger och bär mig åt så lyckas jag inte fånga någon ännu, men snart så, föresten det har jag trott förr. Få se vad framtiden har i sitt sköte. Polarn skjutsade Johannes till Arlanda. Friden har lägrat sig över Drakskeppsvägen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida