söndag 13 april 2008

Vecka 15, 7 - 13 april 2008


Måndagen den 7 april
Dagens vikt 6,8 kg inte dåligt eller hur. I morse så fick Pyret tuppjuck, jag bajsade i Polarns arbetsrum, det var i och för sig inte hela världen. Men hon kom på mig när jag hade snaskat i mig hälften, jag fattar inte varför, återvinning är ju så inne nu för tiden, så vad är problemet. I vilket fall som helst så var jag helt i onåd och fick hålla mig på avstånd. Polarn fick order om att borsta tänderna på mig, det glömde han eller gav fan i, vet inte vilket. Så var det dags för valpkurs igen, idag var vi bara fem. Valpmorsan hade iordningställt snören med en fastbunden trasa som Mattarna vispade runt med. Vitsen var att Mattarna beslutade när leken skulle upphöra, det kallades för att bryta fokus vilket var kvällens övning. Bryta fokus gjordes med en puff i baken vilket då skulle leda till ögonkontakt. Som tur var så släpptes vi lösa för lek och spring, Jag gillar att jaga inte ligga först, är inte så mycket för att brottas och bitas och sånt. Står hellre vid sidan om och studerar läget. Är det någonting som man blir efteråt så är det trött. God natt.

Tisdagen den 8 april
Jag har glömt att tala om att öronen är limmade igen fast den här gången så kliar det inte så förbenat. I morse så attackerade jag en svart orm i dressingrummet när ingen var på plats, den satt fast i en av Pyrets håraparater, sladd heter det visst. Jag gnagde av den ända in till metalltrådarna. Tur att den inte var ansluten till vägguttaget, då hade det kunnat gått riktigt illa har jag förstått. Polarn skall sätta dit en ny kontakt, har Pyret bestämt. Det är första och sista gången som du ger dig på elsladdar mässade Polarn, har du förstått? Vad svarar man på det! Stararna har kommit, en hel flock sprang omkring och letade mask utmed strandpromenaden. Fler fåglar att gallopera efter.

Onsdagen den 9 april
Idag så har jag varit internerad i två omgångar dels på förmiddagen dels på eftermiddagen. Det går jättebra, det är ganska så skönt att vara ensam ibland. På kvällsprompan idag så fick jag ordentligt med ovett för första gången av Polarn. Jag var väl ca 50 m framför och var på väg att jaga måsarna. Polarn ropa stanna, det gav jag fan i. När måsarna dragit så fick jag upp ett intressant spår att följa så jag promenerade muntert iväg. Polarn ropade och gick åt andra hållet, jag kollade på honom, fortsatte åt mitt håll. Så höll vi på ett tag till Polarn tyckte att avståndet blev för långt. Då kom han tillbaka lugn men bestämt, tog tag i nackskinnet, skakade om mig och så fick jag världens utskällning. Pinsamt värre. Snacka om att jag var på alerten efteråt. Vi gick fram och tillbaka gång på gång bland måsar och gäss, det var ”stanna” och ”hit”, jag var skitduktig fick beröm och godis. Sedan så var vi vänner igen.

Torsdagen den 10 april
Polarn och Pyret vill inte att jag jagar gässen när andra människor finns i närheten, dom kan ta illa upp. Hundar får inte springa lösa och jaga. Förbud, förbud, förbud och åter förbud. Hur fan skall man kunna veta, när är det ok att jaga och när är det inte ok. Varför får jag jaga måsar och skator exempelvis? Jooooooooooooonna stannnnnnnnnnna, då skall jag avbryta jakten och stanna. Det är inte så himla lätt när man ä fokuserad på bytet och jakten är i full gång. Stannnnnnnnnna ljuder det över Viggbyholm, som dom gastar så vet ju hela Viggan vem som är på jakt. Är det smart eller. Det måste väl vara bättre att jakten sker under tystnad. I viket fall som helst så är det jag som är förloraren. Det är skit att man inte är flockledare. När jag inte får göra som jag vill på prompan så kissar jag inomhus i stället, de är nämligen deras fel, dom får faktiskt hålla koll och tyda signalerna i god tid. Nu är jag trött tror att jag tar och sover en stund.

Fredagen den 11 april
Idag fyller jag fyra månader, tänk vad tiden går fort. Ingen tårta, inga presenter inte ett enda litet grattis. Ibland så undrar man om man är bästa vännen eller inte. Firas det inte så får man fira sig själv. Och det gjorde jag, snodde Polarns tv-glasögon från bordet och gav skalmarna en omgång med mina sylvassa tänder. Skitpoppis när ha kom på mig, fattar inte problemet han är ju nedlusad med olika glasögon dessutom så ser han för djävlig ut i dom här gamla solkiga nötta bågarna, fast nu så är dom uppiffade med min hjälp. Det är ganska bra att vårat hus är så stort, Polarn och Pyret har svårt att hålla kollen på vad jag gör. Jag har tre liggplatser på olika plan det är dit som jag drar mig undan med förbjudet gods som jag lyckas nappa åt mig. Fast jag nappar inte åt mig så mycket det blir lugnast så, men ibland så är det svårt att hålla sig. Fredag igen, ny helg med Pyret. Vad dom gastar Polarn och Pyret alltså, sjunga heter det vist. Programmet heter ”Så skall det låta” och tro mig det gör det. Funderar på om jag också skall börja yla, kanske, få se nästa vecka.

Lördagen den 12 april
Idag är vi bortbjudna, Birgitta, Polarns systers man Per fyller 70 år. Dom har kennel och är hunddomare, vad det nu betyder. Birgitta föder upp Shetland Sheepdogs. ”Skitdoggs” vilket konstigt namn, jag skulle väldigt gärna vilja träffa en ”Skitdogg. Det värsta har inträffat jag skall inte få följa. Pyret har beslutat att vara hemma känner sig lite trött, så jag får hålla henne sällskap. Vi har varit ute på tomten och rensat rabatterna, Pyret och jag alltså. Jag är skitbra på att hjälpa till och gräva, gillas inte alltid, men i alla fall så gör jag det ändå. Kan berätta att jag har börjat tappa tänder, undrar hur man skall kunna tugga utan tänder, hoppas att dom nya kommer snart.

Söndagen den 13 april
Skittråkig dag det regnar och är kallt ute. Efter morgonprompan så var jag jättesmutsig så Pyret bestämde att jag skulle badas, luktade skit tyckte hon. Polarn utförde uppdraget, ganska skönt. Fick sova inlindad i en filt efteråt, jätteskönt. Kloklippning och lätt trimning hör söndagarna till. Tänk på vilodagen så att du helgar den. Funkar inte alls i vår familj. Inte får jag jaga gässen. Men i morgon då skall dom få sig en omgång, Polarn är inte lika noga som Pyret.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida