onsdag 31 december 2008

Vecka 52, 22 - 28 december 2008


Måndagen den 22 december.
Dan för dan före doppare dan. Det heter faktiskt så dagarna före jul. Julafton det är det som är doppare dan. Då skall man doppa i grytan enligt traditionen säger Polarn, Pyret håller inte med, förekommer inte i Norrbotten. Handlats och lagats mat har det gjorts. Polarn har lagt in sillar, luktar inget gott. Pyret gravar, luktar något bättre. Jansson har dom gjort också, fast inte Katten Jansson, Pettsons Katt alltså. Katter har nio liv så dom är inte så lätta att få !!!!!!!! på. Skinkan tycker jag luktar bäst och så fårfiol så klart. Fårfiol får ätas men inte av Vargen. God natt.

Tisdagen den 23 december.
Dan före doppare dan. Morgonprompa och Golfprompa. På kvällen kom Ö-viksborna och hälsade på Dom åker till Thailand över jul och Nyår. Jag har pass så jag kan också följa till Thailand. Fast det är en ganska lång resa. Inlåst i magen på ett jetplan i 11 timmar, fy farao. Nu väntar jag på att Jultomten skall komma nerdansande genom skorstenen, i morgon alltså. Hoppas att vi inte eldar i spisen då. Jag tror att bränd Tomte luktar illa. Julskivor spelas det dygnet runt, man börjar kunna en och annan låt. Går inte att undvika. God natt.

Onsdagen den 24 december.
Så blev det till slut Julafton. Barren är nedlusad av julpynt. På med kaffet på med julskivorna. Vakta öppna spisen, kolla om Tomten kommer. Vänta på julklappar, äta julpellets. Julpellets smakar precis som vanlig pellets, ingen skillnad. Fick några fjuttiga småbitar av skinkan i bunken, inget överdåd. Morgonprompa, Polarn drog och köpte julklappar Pyret slog in julklappar undertiden som hon kollade ”Kalle och hans vänner”. Med en blomma i högsta hugg åkte vi och God Julade familjen Gustavsson. Där fick jag min första och enda julklapp. En boll som det stoppas godis i, Sedan så är det upp till lilla Prinsessan att rulla bollen och käka upp det som trillar ut. Dom familjen Gustavsson alltså hade mycket godare saker på köksgolvet, som jag åt upp. Sedan så vankades det snaps, sill och skinka och sjöngs gjorde det också. Fick jag något, nej inte ens en lite köttbulle. Hem och förbereda krubb, små folket stormar in vid åttatiden på kvällen. Och det gjorde dom med besked. Sova över skall dom också. Julklappar delades ut, men ingen Tomte. Polar sa att han troligen är för rund om magen och kan därför inte ta sig ner genom skorstenen. Hade han gjort det så hade det tagit eld i baken så det så. Två kurser fick jag i julklapp. ”Grundkurs i tävlingslydnad” och ”Spårning” snoka upp saker alltså. Nu är jag trött. God natt Så var den Julen slut.

Torsdagen den 25 december.
Dagen efter doppare dan. Fel det heter Juldagen rättar Polarn. Man måste skilja på före och efter. Stora skinkrallyt bröt ut framåt tolvsnåret, folk gick man ur huse som det heter. Hela strandpromenaden var full av folk som prompade i solen. Det beror på att affärerna är stängda i dag sa Pyret, då vet dom inte vad dom skall ta sig för fortsatte hon. I morgon kommer det att vara tomt som vanligt ute och fullt som vanligt i Täby Centrum. Hundar är inte välkomna in i Täbban, vi är för det mesta ovälkomna. Det är jyckens lott, bäste vännen lämnas hemma när det är något kul på gång.

Fredagen den 26 december.
Annandag jul, sista dagen på julen sen blir allt som vanligt igen. Vanlig lördag, vanlig söndag. Kallt och solig prompa, inget folk ute i dag inte. Det är rea på stan. Dagarna blir en minut längre varje dag. 2009 närmar sig. Jag mat vägrar just nu, men inte fan har dom kommit på anledningen inte. Det är väl inte så djäkla konstigt att man blir putt när det enbart vankas pellets. Det enda som jag har fått känna av julmaten är dofterna. Nu så slår jag igen för idag. Hej då.

Lördagen den 27 december.
I kväll så kommer det gäster igen. Ett himla springande på folk här. Trött blir man också, det brukar bli sent. Och det blev det, lyset släcktes först framåt två. Julklappar delades det ut till barn och barnbarn som inte var här på Julafton. Lilla mig glömdes bort som vanligt. God morgon.

Söndagen den 28 december.
I dag så var dom inte så kaxiga när dom sent om sides lyckades kravla sig ur sängarna. Morgonprompan blåste nytt liv i dom. Men oj vad segt det var hela dagen. Polarn satt mest och jobbade och Pyret slappade vid tvn. Stod att läsa i tidningen att ca 300 renägare i och runt Nationalparken Sarek inte har en aning om vad som gäller i en Nationalpark. Björnarna dödas där hej vilt och beståndet minskar så klart. Snuten har som vanligt inga resurser och några andra vakter finns inte. Borde göra som i USA sätta dit särskilda vakter som övervakar och drar skurkarna inför rätta. Människan är makalöst bra på att förstöra det mesta i naturen. Förbannad går jag i ide tidigt i kväll. God natt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida