torsdag 11 december 2008

Vecka 49, 1 - 7 december 2008


Måndagen den 1 december
Revolutionerande, skall inte vägas varje vecka längre, räcker med en gång per månad. Fast vi får ha extra koll under december säger Polarn. Det lackar mot jul och utav julmaten så lär man bli smått överviktig om man inte passar sig har jag hört. Hur fasen man nu skall bli det av pellets eller käkar vi doggar kanske julpelletar till jul. Är dom i så fall fetare än vanlig pellets, fråga, inget svar. Skall bli spännande med julen, min första hos Pyret och Polarn. Får börja spana in om jag kan få sniff på någon tomte. Vad jag hört av dom äldre doggpolarna så är det rena maskeraden på julafton. Pappan i familjen byter till tomtedräkt, drar ut bakvägen och kommer inrumlande genom stora entrén med lätt slagsida bärande på en stor säck på ryggen och frågar med förställd röst ”finns det några snälla barn här?” Jaaaaa säger barnen och tindrar med ögonen. Trots att dom varit för djävliga hela året, och det känner naturligtvis maskeradtomten till. Men det verkar han skita i, ungarna får julklappar ändå. Dessutom så tror ungarna att det är en riktig Tomte. Men det är det inte säger gammeldoggarna. Det känns på lukten vem det är trots den kraftiga spånkendoften. Undrar om Polarn skall vara Tomte och lukta spånken. Jag har i alla fall varit snäll och skall ha julklappar så det så. God natt. Visst fasen ”Livet i Fagervik” näst sista avsnittet. Slyngeladvokaten tvingades be farsan om hjälp.

Tisdagen den 2 december.
Önskelista måste upprättas, det är ett krav sägs det. Önskelistan får bara innehålla prylar, hårda som mjuka. Önska sig annat det får man göra på Nyårsafton. Då är frågan vad man skall dra till med. Här gäller det att tänka till och inte förhasta sig. Adventskalender har vi inte, dålig stil. Inga luckor att öppna varje dag. Minneslucka i Polarns knopp såklart. Får väl stå ut med det då. Pyret som är så noga med allt, konstigt att hon inte har skaffat en kalender. Det verkar aldrig bli vinter, golfbanan är fortfarande öppen, fast det är en satans massa vatten på banan. Och vem tror ni får hämta bollarna som ligger i pölarna. Inte Polarn i alla fall. God natt. Måste tänka på önskelistan.

Onsdagen den 3 december.
Önskelistan börjar att ta form. 1 Reflexväst och ett halsband med lysdioder. Nödvändigt för att få gå lös på kvällarna. Dom fegisarna, Pyret och Polarn vågar inte släppa mig dom har så taskigt mörkerseende. 2 mindre Tuggben, sist som Polarn köpte tuggben så kom han hem med ett dinosaurieben till lilla Prinsessan, snacka om överdrift. Ett ben mer passande en S:t Bernhard och en sådan har vi inte här i huset, hjärnsläpp. Det är rätt knäppt att önskelistan skall fyllas av Polarns misstag. Det kommer mera. Skall sova på saken. God natt.

Torsdagen den 4 december.
Till önskelistan lägger jag till. 3 En kul hundkurs, spårning det vill jag lära mig mer av. Det är något satans odjur som ränner över våran tomt på nätterna. På morgonen när jag släpps ut för kiss och bajs känner jag lukten direkt. Nackhåren reser sig, upphetsningen kommer som ett brev på posten. Morrande och skällande med snoken i backen följer jag spåret i rasande fart. Efter kommer Polarn med fladdrande morgonrock och gastar att jag skall vara tyst och han väcker resten av grannarna som inte jag redan har väckt. Vilken syn, vilket skådespel. Jag vet inte viken dag som Polarn berättade för mig att nu är Varg och Järv kvoten uppnådd. 200 respektive 450 djur. Vad innebär det! Skall alla individer över antalet avlivas. Vad är kvoten satt för oss hundar, ligger vi också lika risigt till som dom vilda djuren? I våran familj så är kvoten inte nådd. Pyret vill, Polarn vill inte ha en till IT. Om Pyret vill så blir det så. God natt.

Fredagen den 5 december.
Jag blir alldeles snurrig dagarna går i raketfart. Tre önskningar på önskelistan, räcker inte. Jag toppar upp med lite ytterligare önskningar. Är man en prinsessa så är man. 4 Diamanthalsband att använda vid högtidliga tillfällen. Är det någon som kan försvara ett sådant så är det jag, mot tjuvar alltså men kanske inte ekonomiskt. Jag har ett rött med hunddiamanter men nu så vill jag uppgradera till ett äkta. Ingen lucka att öppna i dag heller. Skit samma jag skulle ändå slita kalendern i bitar. Men nästa år så får dom skärpa sig. Då skall jag ha en kalender. Advents alltså, ingen brandmanskalender eller kalenderflickor utan en ren skär adventskalender med 24 hundsaker i. Luciahund, Tomtehund och Jesusvalp. Tävlat har vi gjort, Pyret och Polarn har amatörmässigt deltagit i ”På spåret”. En och annan fråga kunde dom faktiskt, jag kunde ingen. Cari kom indånande på kvällen. Tur som fan hade man, hon skulle inte hämta mig, skulle pladdra med Pyret. God natt.

Lördagen den 6 december.
Lugn dag. Lugnt och lugnt med undantag från tvn som stod på hela dagen. Skidor skulle det kollas på. Finkad blev jag också i köket ett par timmar. Olle fyllde 7 år, fick inte följa, glad för det. Marcus Fagervall vann ”Stjärnor på is”. God natt.

Söndagen den 7 december.
Vilodag är ryckardag och andra advent förståss. Fasligt vad julprylar Pyret slet fram. Tomtar i alla storlekar och modeller. Nya förbud, Tomtarna skall räcka även nästa år predikade Pyret, får alltså inte ätas upp, bara kollas in. 5 Jag önskar mig en Tomte som jag bestämmer över. Som jag exempelvis kan slita i stycken om jag känner för det. 6 en radiostyrd Råtta om det finns så att det kan bli lite jakt. På tal om jakt så får jag inte jaga Änderna i kanalen trots att det finns hundratals. Skulle man råka knipa en så skulle det inte märkas. Mord, mord, mord att det är så kul att kolla in polisfilmer. Eländes elände tycker jag men inte Polarn. Kollar in ”Kurt Wallander” varje söndags kväll. Men det gör inte jag och Pyret. God natt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida