onsdag 5 november 2008

Vecka 44, 27 oktober - 2 november 2008. Utställning i Växjö


Måndagen den 27 oktober.
10,9 kg är dagens vikt. Nu har jag börjat få tillskott i maten en gång om dagen. 5 ml Salmo Pet, Laxolja för hund, katt och häst. Nästan samma som Polarn käkar varje dag, Omega 3, det har han gjort i minst 15 år säger han. Salmo Pets fettsyror (omega 3, EPA, DHA och DPA) är livsnödvändig för hund, katt och häst och ger en dokumenterad effekt för hälsan, huden och pälsen. Dessutom så lär man få mjuka tassar. Allt enligt tillverkaren. Det smakar rätt se bra i alla fall. Sätter smak på mina Pellets, Royal Canin Adult. Snacka om varierande matsedel. Enkelt att köpa, tungt att bära hem, räcker länge, ger rätt hundhälsa. Det skall vara enkelt att ha hund säger Polarn med ett leende. Trimning åkte jag på när Pyret kom hem på kvällen. Innan dess blev det en golfprompa. Hoppas få gå någon kurs snart så att man får umgås med lite nya doggar. Pyret får gå in och kolla på vinterns/vårens kurser på Täby Hundsällskaps hemsida. ”Livet i Fagervik ” går vidare. God natt.

Tisdagen den 28 oktober.
Polarn och jag skall sätta lite fart på gymandet nu på höstkanten. Smidighets-, back- och styrketräning. Backträningen gäller enbart lilla Prinsessan alias Knotan som luras att springa upp och ner efter en pinne fem till tio gånger per dag. Övrig träning är Polarns. Jag hjälper till i gymmet genom att bita i alla mjuka gymsaker såsom handskar, olika band och skor. Fast det är inte allt som är tillåtet. Ibland när ingen ser mig så smyger jag ner i gymmet och nappar åt mig någon pryl. Pyret skall också sparka igång med träningen inomhus nu när halkan slagit till på hennes spring vägar. I trim skall man hålla sig sägs det. Men det är djävligt skönt att slappa också. Njutning är en dygd. God natt.

Onsdagen den 29 oktober.
Dagen går i förberedelsens tecken inför den stundande utställningen i Växjö. Efter morgonprompan så åkte väskorna fram. Jag märker direkt när det är något på gång. Det springs fram och tillbaka. Det samlas små högar här och var som så småningom skall packas ner. Jag får också vara med och packa fast jag ägnar mig mer åt att leka och dra omkring med pryttlarna. Vilket inte alltid gillas. Tålamod tålamod även lilla Prinsessan måste få ha lite kul mellan varven. Polarn tycker att det är konstigt att hundar märker direkt när något annorlunda är i görningen. Han fattar lite långsamt ibland. Gilbert, mesråttan han gick alltid och lade sig vid dörren när det packades. Förmodligen för att inte bli glömd. Det behöver inte jag tänka på för jag får alltid följ med. Kanske inte alltid men mestadels. Fy farao, slit i pälsen blev det idag också. Bäst att slagga in tidigt så att man orkar med morgondagen. God natt.

Torsdagen den 30 oktober.
Så bar det iväg. Polarn och jag i bilen. Pyret skulle ta tåget senare på eftermiddagen. Vi skall bo på hotell i natt. Skall bli spännande jag som inte har bott på ett hotell någon gång. Efter 25 mil så var det dags att rasta. Jag kissade, Polarn fikade sedan så drog vi vidare. Vi skulle göra ett stopp på en möbel fabrik i Diö som Polarn ägt en gång i tiden. Det skulle snackas affärer. Finansiering av hotellrum tror jag visst att det var. Piss tråkigt. Äntligen så drog vi vidare till Scandic i Växjö. Då började det plötsligt att snöa utav bara den. När vi kom fram och klev ur bilen så var marken snötäckt, alldeles vitt ute. Spännande, vått och kallt. Att bo på hotell inget vidare. Inknökad i ett pyttelitet rum med två sängar och en fåtölj. Polarn och jag tog en snöprompa medans vi väntade på Pyret. Pyret och Polarn drog till restaurangen, Prinsessan fick inte följa, finkad i rummet. Hur kul som helst. Dom kunde inte missa ”Höök” så dom var snabbt tillbaka. Nu skall vi sova god natt.

Fredagen den 31 oktober.
Hundutställning i Växjö, Tipshallen 31 oktober tull 2 november 2008. Småland-Ölands Kennelklubb. Klockan 11.00 börjar det hela. Jag skall till ring nr 13 där domare Maria Dekaristou från Grekland dömer. Det är ca 50 hundar i olika raser som är före mig. Ca 14.30 är det dags för mig och Polarn att äntra ringen. Jag är anmäld i Juniorklass. Herregud vad mycket doggar, en del stora som hus. Jag har aldrig träffat så mycket stora hundar någon gång. Hundutställningar består av väntan och kånkande på utrustning som trimbord, bur, trimkittet etc. Vi boade i anslutning till Merrymac-klanen. Efter lite finputsning så var det dags att äntra ringen. Polarn skulle visa upp mig. Domaren gillade mig jag fick en 1a i kvalitet och konkurrens samt CK. Jag gick vidare och fick vara med och tävla om bästa tik och där kom jag 2a. Totalt inhöstade jag en pokal och fyra rosetter. Inte så dåligt eller hur. Domaren tyckte så här om mig ”xxxxxxxx”. Pyret har bestämt att jag inte får publicera domarkritiken. Nya restriktioner, får inte skriva om vad jag vill längre. Polarn håller inte med. Vi får väl se vad som händer fram över. Polarn måste bli bättre å att visa upp mig. Han fick en hel del tipps och råd av Helen och Pyret. Som krona på verket så fick jag vara med i Merrymacs avelsgrupp. Innan vi åkte hem så köpte Pyret ett nytt halsband till mig. Ett rött med massor av HDJ-Diamanter. Hur fint som helst. Nu så har jag sex halsband, tre koppel, tre utställningskoppel och en sele. Man blir trött av att vara på utställning, jag sov hela resan hem till Viggan.

Lördagen den 1 november.
I dag så är det Allhelgonadagen då skall man enligt traditionen tända ljus på anhörigas gravar. Pyret tände fem ljus vi våran damm. Fyra ljus för Pyrets och Polarns föräldrar och ett för Gilbert. Ljus är skitvarma man sticker bara dit nosen en gång. ”Dansbandskampen” gick vidare. God natt.

Söndagen den 2 november.
Vilodag som vanligt, lång morgonprompa. Jag sov mest hela dagen. Det mest upphetsande enligt Polarn var att Hamilton van Formel 1 VM. Slut på veckan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida