onsdag 12 november 2008

Vecka 45, 3 - 9 november 2008


Måndagen den 3 november.
Dagens vikt är 11,2 kg. Jag har så många namn smeknamn alltså. Man blir helt virrig i huvudet. Polarn han är så där supernoga med namn. Man heter det man är döpt till säger han och där med basta. Jag är döpt till Designed Label men heter Jonna. Men jag kallas förutom för Jonna även Knotan, Loppatorskan, Jonnaponna, Prinsessan. Konstigt va eller hur. Med hundar så går det bra att dra till med vad som helst tydligen. Maktlös är ordet för dagen. Nu skall jag berätta om hur vi tränar ”sök” och ”hämta”. För detta så behövs en golfbana helst 18 hål. En förutsättning är att träningen utföres utan koppel. Lös alltså. Om man skall vara lös så krävs det att man är lydig i annat fall så har sök- och hämtträningen reda spruckit. Tillbaka till ruta ett, lydighet. Jag har passerat ruta ett, är med andra ord lydig. Att lita på. Träningsredskap är en golfklubba järn 6a, sex golfbollar och en geenlagare. Greenlagaren behövs om Polarn råkar träffa greenen. Då måste man nämligen laga nerslagsmärket. Men å andra sidan så blir det inte så ofta. Det gäller först att bekanta sig med objektet, golfbollen alltså. Detta gör vi genom att Polarn kastar bollen en bit bort eller slår ett kort slag. Vitsen är att jag ser bollen och kan springa och hämta den. ”sök bollen” säger polarn när jag lägger av i full karriär. Varje gång jag kommer med bollen så vankas det en godis. När den här övningen funkar så lägger Polarn in nästa moment. Bollen göms i gräset, vi promenerar dit och polarn säger upprepade gånger ”sök bollen”. Jag snokar på som bara den och med lite vägledning så hittar jag bollen och får godis. Så här håller vi på ömsom spelar ömsom söker bollen. Det här kan vi kalla lektion 1. Snart så blir det mer avancerat. ”Livet i Fagervik” gick vidare. Något bättre. God natt.

Tisdagen den 4 november.
Barack Obama valdes till ny President i USA. Sympatisk kille tycker jag. I sitt segertal så lovade han sina döttrar en hundvalp när dom den 20 januari flyttar in i Vita Huset. Hoppas att det blir en IT. Det har siktats en Varg norr om Stockholm där vi bor. Vargen har rivit ett 20 tal får. Vargar får inte finnas i närheten av den kungliga huvudstaden. Och framför allt inte orsaka onödiga kostnader som att ersätta fårägaren med en struntsumma på så där en 40tkr. Blixsnabbt beslutade myndigheten att Vargen skall skjutas. Vi skall ha Vargar bara dom inte är i närheten av oss. I Värmland går det bra oavsett hur många får som käkas upp. Ett typiskt människosyndrom. Vi vill ha, allt är ok fast bara inte här hos oss. Det gäller inte bara Vargen det gäller allt. Korkade myndighetspersoner finns det tydligen gott om, objektivitet är för de flesta ett främmande ord. Bästa vännens släkting Vargen skall självklart få leva och vistat där den själv vill. Skall vargstammen växa så krävs det självklart flera revir och det trodde jag att naturvårdsverket och andra fattade. Hur är det ställt med rovdjurskunskapen. På tal om ersättning så anses det för kostsamt att ersätta rovdjursskador. Det blir billigare att skjuta Vargen. Däremot så är det helt ok att huliganerna gång efter gång slår sönder och vandaliserar för miljontals kronor per match utan att myndigheterna gör ett dugg för att sätta stopp. Mesigt så det förslår. Förbannad somnar jag och drömmer om Vargar.

Onsdagen den 5 november.
Frostigt på morgonen snart blir det snö hoppas jag. På morgonprompan så slog vi följe med Cesam och hans husse, Bosse heter han. Polarn och Bosse snackar mest om hästar. Bosse har galopphästar och vi en travare. Men eftersom våran travare hade svårt att etablera sig i treårseliten så är hon uthyrd. Polarn hoppas få henne såld till uthyraren. Man blir ju lite nervös. Tänk om det inte går bra för mig på utställningarna då kanske jag också blir såld och det vill jag inte. Ingen fara sa Polarn lugnande. I viket fall som helst så snackades det Varg och Vildsvin idag. Det tyckte både Cesam och jag var mycket intressantare. Cesam har blivit jagad av ett vildsvin berättade Bosse. Det var vid Rydboholms Slott som dom blev anfallna av en Galt. Som tur va så stannade Galten alldeles framför dom. I morgon så skall jag berätta om lektion 2. Pisstråkigt på tv. Fast det tycker inte Pyret, jag säger bara ”Bonde söker fru” God natt.

Torsdagen den 6 november.
Lektion nummer 2 på golfbanan handlar om att ”hämta bollen” till skillnad från ”sök bollen”. När jag lägger på ett kål efter bollen, ”sök bollen” så skall jag ta bollen och springa till Polarn med den. Godis, godis. Om jag exempelvis dumpar bollen på halva vägen och kommer tillbaka till Polarn utan boll det är då som kommandot ”hämta bollen” ljuder över nejden. Då skall jag snabbt rassla iväg och hämta bollen. Godis, godis, träning, träning. Om Polarn daskar i väg två bollar så där en 150 meter var. Så traskar vi i väg dit där bollarna ligger Då kan det hända att jag norpar den ena bollen utan att Polarn märker något och släpper den någonstans. När Polarn upptäcker att boll nummer två är borta så ropar han på mig. Sen kommer överraskningen ”hämta bollen”. Då gäller det att snabbt pila i väg och hämta bollen. Godis, godis. Det här har vi tränat länge nu, superbra på att hämta bollen. Snart lektion nummer 3. ”Höök” rörigt slut. Vållande till annans död, stöld av lik samt kidnappning. God natt.

Fredagen den 7 november.
Trodde att vi skulle till golfbanan som vanligt och träna. Men inte. Polarn körde till Mörby Centrum i stället. Där stod Pyret och väntade. Jag skulle få följa till Liselotte. Frissan som jag varit hos en gång tidigare. Liselotte jobbar på Axéns på Norrlandsgatan. Vi åkte T-bana till Östermanstorg. Förra gången som jag åkte T-bana med Pyret så fick jag sitta i hennes knä. Men inte nu, anses för stor och tung, fick stå på golvet. Hur kul som helst. Stod och kollade på en unge som började tafsa på mig. Jag gillar inte små barn så det så. Dom är så oberäkneliga. Hur som helst så kom vi dit, till Liselotte alltså. Samma gulli gullande som förra gången. Alla gillade mig. Godisar fick jag också men ingen ny frisyr. När Pyret är hos frissan då rycks inte hårstråna bort från knoppen på henne som på lilla Prinsessan. Det är skillnad på folk och fä. Roligt och trevligt var det i alla fall. Polarn skall till Liselotte nästa vecka men då får jag förmodligen inte följa. Fredags middag med vin, pellets med laxolja till mig. Slut för idag ”Idol”, god natt.

Lördagen den 8 november.
Ägg frukost är vad som vankas på lördagar. Ett rått ägg i mina pellets. Det är inget Råttägg utan ett Hönsägg. Föresten så lägger inte Råttor ägg så det så. Pyret och jag var på en 1,5 timmes morgonprompa. Ingen Varg har skjutits än vad jag vet inte heller någon förödelse i fårhagarna har rapporterats av massmedia. Vargen är rätt listig säger Polarn, den vet att hålla sig undan. Mattorna åkte ut på golven igen och hör och häpna jag har tillåtelse att gå in i förbjudna rummet när det är öppet dit in. ”Dansbandskampen” går vidare. Haha Polarn missade ”Svensson Svensson”. ”Stjärnor på is” har man ingen större koll på nu lägre. Med det verkar som om Marcus Fagervall är bäst. God natt.

Söndagen den 9 november.
I dag så blir det tufft. Fars dag skall firas, Christian med familj kommer på middag och tårta. Fars dag är något som köpmännen uppfann en gång i tiden berättade Polarn. Anledningen var att kunna kränga ut en massa Fars dags prylar på hösten. Som exempelvis slipsar, strumpor etc. Små folket kommer också med, Olle och Lisa då gäller det att vara lite försiktig. Jag gillar ju inte små folk igentligen men Olle och Lisa dom är snälla dom. Jag brukar vänja mig efter en stund. Du får fan i mig skärpa till dig säger Polarn, Tramslisa det är vad du är. Jaha då fick jag ett nytt namn, att lägga till dom övriga som jag redan har. Barnen hade med sig tre teckningar av mig. Vi satte upp en ovanför varje bädd. Ja jag har tre bäddar. Trött stupade jag i bädd. God natt.

1 kommentarer:

Klockan 13 november 2008 kl. 16:28 , Anonymous Anonym sa...

Tjoho på dig Prinsessan!
Vi är två stiliga prinsar VIGGO & LUKAS. Vår matte kallar oss också en massa konstiga saker. LUDDEKUDDE t ex, men det gillar vi inte! Vi undrade varför matte skrattar så, då sa att hon att satt och läste din dagbok - nu så förstår vi. Just nu är vi dyngsura för vår matte är som din husse - ut ska vi även om det öööösregnar som i dag - hon säger det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder....ja, jag LUKAS är inte så stor så jag har gärna regntäcke ja.
Fast det är ju himla kul att klafsa omkring i lerpölar - man blir så härligt geggig.
Vi kommer så klart fortsätta följa dig på dina äventyr - kanske kommer vi ses på Täby Hundsällskap någon gång - gå på kurs är kul!

TASS PÅ DIG FRÅN oss
VIGGO-stilig cockerspaniel, snart har jag 1 årsdag HURRA!
LUKAS- lika stilig rufsig york (matte tycker jag är så tuff i kortklippt rufs)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida