torsdag 4 december 2008

Vecka 48, 24 - 30 november 2008


Måndagen den 24 november.
Snön den bara vräker ner. Det behövs skottas, inte säger Polarn det smälter snart bort. Vi får väl se tänkte jag och skakade av snön från mina 11,4 kg inkommen från morgonkissen. Pulsa heter det när man går i djup snö. Och pulsa det fick vi göra på morgonprompan. Pulsa och pulsa jag sprang som en galning, Polarn lätt flåsande kom ganska lätt efter. Att komma ikapp inga problem för honom. Han gastar bara stanna så är den saken klar. Lätt skällning fick han när Pyret kom hem, hon kom knappt in på garageuppfarten för all snö. Kläderna på, ut och skotta fick han göra medans Pyret och jag tog en kvällsprompa. Dagens goda gärning gjorde Polarn för en gång skull. Jeppe Matte kunde knappt ta sig fram med rullatorn, oplogat, Polarn rusade runt kvarteret med Jeppe. Undrar hur kul han tyckte att det var. ”Livet i Fagervik” så där. Natti natti.

Tisdagen den 25 november.
På morgonprompan kom en fläskig Labrador plötsligt ikapp oss. Tantan, Matten alltså kom runt hörnet si så där en 75m efter. Snacka om runt-om-koll. Och det bara snöar, fast det tycker jag är toppen medans Polarn tycker att det är botten. I dag så har han fått slita som fan med snöskyffeln. Polarn och jag skulle ha åkt till Ö-viksborna idag. Uppskjutet på grund av snöfall tills i morgon. Vi skall hämta årets ranson av löjrom. I övrigt intet nytt från Viggan.

Onsdagen den 26 november.
Först packa sedan packa bilen. Åka bilen. Rasta och snaska. Tanka. Komma fram. Packa upp. Gå på prompa. Käcka middag, pellets for me och biff Rydberg for Tommy och Polarn. Basta och bada tunna. Så var den dagen slut. God natt. Skitkul.

Torsdagen den 27 november.
Morgonprompan i Gullvik kanon, snö fast väldigt lite, inte så kallt. Prompan gick ömsom utmed havet ömsom genom skogen. Akta er för björnarna sa Tompa när vi gick. Det är lugnt replikerade Polarn. Om det händelsevis skulle finnas någon i trakten så har den redan gått och slaggat vintersömn. Fram på eftermiddagen så drog vi in till stan. Skall bli stadshund ett dygn framöver. Skall dessutom fängslas i lägenheten ett par timmar. Det skall nämligen ses på hockey, MoDo mot Luleå. Pyret hejar på Luleå. Det får hon göra i Viggan. Polarn hejar inte på något lag. I vilket fall som helst så kom dom hem slokörade. Luleå hade daskat till MoDo med 7-3. Jag togs ut och leddes runt kvarteret av Markus. De vuxna drog till någon slags vinkällare. Kom hem rumlandes på natten. Polarn märkte inte att jag knoppade i hans säng. Skönt va.

Fredagen den 28 november.
Omvänd resa. Packa, pack bilen. Åka bilen. Rasta och snaska. Tanka och komma fram. Packa upp. Stoppa löjrom i frysen. Inte gå på proma. Äta middag, kolla ”På Spåret”. Tramsa med Pyret. Skitkul. God natt.

Lördagen den 29 november.
Det är kontigt att så mycket snö kan försvinna på ett par dagar. Polarn håller med, varför skall man skotta när naturen fixar allt. Det är bara att ha lite tålamod. Fy fan vad jag är trött på regn. Och mörkt är det också mest hela dagarna. Björnarna dom är smarta dom, behöver inte bry sig om regn, kyla, snö och mörker. Sprätte omkring på isen gjorde dom, ”Stjärnor på is” alltså. Nu så skall jag sova Björnsömn. God natt.

Söndagen den 30 november.
Vilodag är lika med ryckardag, lite päls försvann som vanligt. Tycker att jag borde få behålla lite mer nu så att jag slipper frysa, men inte. Välvårdad och snygg. Brottades lite med en tax idag. Lite kaxigare har jag blivit. När vi möter doggar som kastar sig fram och morrar så morrar jag tillbaka. Pyret och Polarn är inte så förtjusta i det men vad fan skall man göra. Mesråtta har jag ingen lust att bli. Advent är det idag, första advent. Barren är smyckad med ljus både inne och ute, skall lysa hela december om jag fattat rätt. Slut på veckan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida