söndag 26 oktober 2008

Vecka 43, 20 - 26 oktober 2008


Måndagen den 20 oktober.
10,9kg det tar sig sa hon som hade eld i håret. Nu har jag funderat ut vad dom får för 51,67 kr per dag och hund. Dom får bäste vännen som alltid är glad att se sin Matte och Husse. Någon att pyssla om och slösa kärlek på. Frisk luft och kondis med andra ord friskare. Prompor oavsett väder. Kontakt med andra hundägare. Pracka på lilla Prinsessan sin auktoritet. Tillfredställelse att lyckas med uppfostran. Avundsjuk på den som vinner. Plocka fästingar. Extra städning. Inte kunna göra som dom vill. Ta hänsyn. Spela mindre golf. Alltid sällskap. Någon att tjata på. Fixa hundvakt. En hel del eller hur. Nog om detta. Upp och ner, upp och ner, mera muskler, träning, träning. Polarn han är outtröttlig han, verkar orka hur mycket som helst. Röda Hund har Polarn och jag lusläst. Det är mycket jag har synpunkter på men Pyret har sagt att jag skall ligga lågt. Det är bäst så fast Polarn håller inte riktigt med henne. ”Livet i Fagervik” går vidare, börjar att bli lite töntigt. God natt.

Tisdagen den 21 oktober.
Vi går andra prompor nu när jag måste gå i koppel. Mest på vägar och sånt. Fast jag får gå lös när inga andra jyckar syns till. Polarn är inte riktigt säker på om jag lyder. Fattar inte varför han inte provar. Han brukar inte va så mesig. Snart så tröttnar han säkert på att prompa runt på vägarna. Jag har fått ett nytt halsband av Pyret, det skall slita mindre på pälsen är det tänkt. Polarn skiter i viket och använder de gamla vanliga. Så var det med det. Kaxig som fan. Det enda stället i full frihet är på golfbanan trots att det siktats en Varg i området. Om det nu var en Varg. Älgjakt säger Polarn det är säkert en gråhund som siktats. Löpperioden är jobbig, inskränkt frihet. God natt.

Onsdagen den 22 oktober.
Det är något konstigt som har inträffat. Vi träffar aldrig på några hundar när vi är ute och prompar. Ett höstfenomen kanske eller är det ren och skär bekvämlighet. Det gås inte ut med hunden om inte temperaturen utomhus är behaglig. Det krävs tydligen mindre motion om det är kallt, blåsigt eller regnigt. Varför inte allt på en gång. Polarn och jag, Pyret också för den delen prompar lika långt oavsett väder. Jag tycker synd om jyckarna som i dessa mörka tider går en trist inomhus säsong till mötes. Bäste vännen, vi hundar kräver skärpning, aktivera er slöfockar, rör på er även under vinterhalvåret så sitter bikinin som den skall även nästa år och ni undviker stressbantning. Upprop jyckar stora som små, tvinga ut eran Matte och Husse bajsa och kissa inomhus om prompan blir för kort. Nu skall vi i alla fall kvällsprompa, på golfbanan som vanligt. Slut för idag, hej då.

Torsdagen den 23 oktober.
Vad mycket löv det är på marken nu. Lövträden börjar se kala ut. Fladdermusen i kokosnöten på balkongen skall gå i vinterdvala likaså fiskarna i dammen. Grodorna också för den delen. Tur att jag slipper att gå i dvala. Tänk att sova i sex månader hur kul är det. Plötsligt så är man sex månader äldre när man vaknar. Och inte käkar dvalisarna något. Dom sänker kroppstemperaturen och på så sätt så går det inte åt någon energi, mat alltså säger Polarn han som vet. Jaha det lät ju intressant fast det är ju inget att fundera på eftersom jag inte skall dvala ner mig. Torsdag betyder ”Höök” på kvällen. God natt.

Fredagen den 24 oktober.
Genom fönstret i Polarns rum kan jag kolla på alla fåglarna som sitter i rönnbärsträden och proppar sig fulla av bär. Snöskator och Koltrastar, hur många som helst. En Snöskata låg död på våran altan häromdagen den hade flugit rakt in i ett av våra fönster. Det gör dom ibland berättade Polarn, dom ser rakt igenom huset och tror att det bara är att flyga ut på andra sidan. Jaha dom, fåglarna alltså verkar inte vara direkt smarta. Jag tänker i vart fall inte hoppa rakt in i ett fönster. Ingen jycke siktades i dag heller på prompan trots fint väder. ”Idol” kollade vi på, tjatigt program. Det blir bättre i morgon för då skall vi kolla ”Dansbandskampen”. Polarns favoprogram. God natt.

Lördagen den 25 oktober.
Pyret vaknade full av energi. I dag så skall vi plocka svamp var det första hon sa när hon slog upp sina ögon. Det kan vi inte kontrade Polarn, det är Älgjakt. För stor risk fortsatte han. Jag har aldrig varit på någon Älgjakt. Det är inget för småhundar grymtade Polarn. I vilket fall som helst så blev det svampskogen. Det smällde lite här och var, vi var inte så länge. På hemvägen så gick vi förbi Annicas stall och kollade på några konstiga varelser med stora horn, Annicas Getter. Jag morrade som fan och rusade fram till staketet. En Get blev lite skraj, den största stod lugnt kvar. Annica kom ridande på Indy. Vi morsade på dom innan vi drog hem. Det blev ”Dansbandskampen”. God natt.

Söndagen den 26 oktober.
Inte viste jag att Sverige gick över till vintertid idag. Pyret och Polarn tyckte att jag vaknade en timma för tidigt. Vi hundar kan inte hålla koll på sommar eller vintertid. Mörkt och ljust, enkelt eller hur. Pissväder ute. Efter morgonprompan så vidtog ett intensivt trimmande. Skall vara snygg tills på fredag kl 14.00 då vi äntrar ringen i Växjö. I övrigt en slapp dag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida