måndag 6 oktober 2008

Vecka 40, 29 sept. - 5 oktober 2008


Måndagen den 29 september.
Trött som fasen efter helgens bortavaro från hemmets lugna vrå, vilken pers men ändå rätt så kul. Det tar ett tag innan man vänjer sig vid nya miljöer. Bo i stan fy farao, inte kul fast Polarn har gett sig den på att jag skall vänjas så vi kommer att ta en tripp dit då och då. Men just nu så bryr jag mig inte. Orkar inte tänka. Vägning det åkte jag på som vanligt 10,5kg stannade vågen på. Jag har sovit mest hela dagen. Polarn var på möte i Nyköping på eftermiddagen så Mattias skulle vara här och hålla mig sällskap. Det var inte lång tid som han var här. Fick sitta finkad i köket mest hela dagen. Pyret kom hem med andan i halsen, varit hos Liselotte. Skall packa för att i morgon åka till Toronto. Det var visst nått med Air Canada. ”Livet i Fagervik” gick vidare, ingen vidare serie för min smak, lite för töntig. God natt.

Tisdagen den 30 september.
I dag är jag piggare, bra tyckte Polarn för då kan vi träna inför utställningen. Inte så lång tid kvar. Fot, fot, fot att han orkar hålla på. Så fort som jag drar i kopplet så tjatas det. Fot betyder att man skall gå fot, basta. Låt gå då det är väl bäst att jag anpassar mig. Så tränas det utställningsgång, fram och tillbaka, i triangel och så skall man stå. Träna, träna, träna. Blir han aldrig nöjd. Jag får väl skärpa till mig lite så att det funkar den 11 oktober. Det är ett himmelens tasstorkande. Så fort som man varit ute så åker trasan fram. Rent och fint inne skall det vara tycker Polarn som har städningen på sin lott. Jag brukar hjälpa till att städa, jaga dammsugaren samt se till att mattorna rullas ihop. Det är ganska kul att springa i full fart och stanna precis där mattan börjar sedan så är det bara att åka med tills det tar stopp, mattan borta från golvet, lätt att dammsuga. Det är nya grejor på gång. Trots att Polarn och jag gymmar tar långa prompor så har han fått en liten kulmage. Det fick han även höra av Norgevännerna. Ve och fasa, går inte an. Så nu har han också börjat med ett skakbälte som han spänner runt kaggen, tvättbräda skall det bli. Bäst man passar sig. Jag vill inte ha en tvättbräda på magen, verkar opraktiskt. I viket fall som helst så skakas det i tid och otid. Fåfänga tror jag att det heter. Något som enbart drabbar människor. ”Maria Vern” korkad story. Pyret åkte till Toronto – saknar henne! God natt.

Onsdagen den 1 oktober.
Fåglar till tusen, det betyder jakt. Det är mängder med fåglar som badar i våran damm. Självklart så gillar jag att jaga dom. Men dom är alldeles för snabba och hinner alltid undan. Utom Frasse han är betydligt långsammare. Tyvärr så har han inte synts till de senaste veckorna, har tydligen skrämt slag på honom. På kvällen så golfade Polarn och jag. Vi var helt ensamma på banan. Jag fick springa precis som jag ville. Helt slut när vi kom hem. Polarn verkar ha fått till swingen så här i slutet av säsongen. Kanske bara en tillfällighet, vi får väl se nästa gång. God natt.

Torsdagen den 2 oktober.
I dag så har jag träffat Alice. Och vem är Alice. Jo Alice är en Jack Russel tik som är 5 dagar äldre än mig. Hon är helvit med svart sjörövarlapp över vänstra ögat. Och var träffade jag henne? Coming soon. Coming soon. Dagen började med en hastig prompa, vi hade brådis. Jag skulle till Arninge Djurklinik och lämna ett blodprov. Kolla om rabiessprutorna tagit så att jag kan följa med utomlands. Fast jag vet inte riktigt vad utomlands betyder, skit samma. I vilket fall som helst så stack veterinären in en nål i högra benet så att det rann ut blod i ett rör. Jag märkte inte ett skit. Hörde bara hur Polarn auktoritärt sa att benet inte fick rakas. Fattar inte att han alltid skall lägga sig i allt. I vilket fall som helst så fixade sig det hela utan rakning. Därefter så drog vi direkt till ett finansbolag som Polarn jobbar med. Det var där som jag träffade Alice! Alice matte hette Pia och jobbade på finansbolaget. Alice var lite avvaktande i början. Hon hade för ett par dagar sedan blivit biten av en Siberian Husky rakt över knoppen. Hon lekte konstigt, hon hoppade upp på mig och höll fast med framtassarna och så juckade hon fram och tillbaka med bakkroppen. Vet ej tusan vad hon höll på med. Polarn sa att det handlade om blommor och bin, när jag blev äldre så skulle han förklara. Swingen satt även i kväll. ”Höök” kollade vi på, bättre än det andra dravlet vi såg på härom kvällen. God natt.

Fredagen den 3 oktober.
Bill och Bull har blivit skitstora, största firrarna i dammen. I dag så var Polarn och jag inne och läste på Svensk Irländsk Terrierförenings hemsida. Vi kollade in gästboken. När vi läst ett tag så fattade vi inte varför namnet Gästbok används. Det rätta namnet borde vara ”Grattis rutan”. Det grattas till höger och vänster, samma grattare. Och naturligtvis så kommer hunden i skymundan. Människans bäste vän grattas sällan. Hunden lägger inte ner någon energi eller träning enligt alla grattare. Det var en grattare som skrev ” en samarbetsvillig "motor" i hunden” tack för dom orden. Vi jyckar får ta och samla ihop oss och få alla Hussar och Mattar att fatta att det inte blir något grattande utan att vi ställer upp, så det så. Nog om detta. Nästa fredag så skall jag ta mig ett titt på tidningen ”Röda Hund”. Kvällsprompan blir numera på golfbanan. Min uppgift på banan är att snoka rätt på bollarna som Polarn sprider omkring sig. För varje hittad boll vankas en godis. Dom bollar som är lättast att snappa åt sig är dom som hamnar på fairway, alltså på banan, fast det blir ju inte så många. I morgon så kommer Pyret hem. Nu är det dags att slagga. God natt.

Lördagen den 4 oktober.
På morgonen kom hon, jag blev jätteglad. Jag hängde på henne hela dagen. Det blir lite påfrestande att enbart umgås med Polarn 24 timmar per dygn. Det blev en riktig familjeprompa på morgonen. Och fint väder var det också. Pyret var trött efter resan så hon gick och knoppade ett par timmar mitt på dagen. Fast glad får man inte vara så länge. Det skall trimmas. Eller som jag säger, få pälsen avsliten. Så nu blir det trimmning varje dag fram till min tiomånaders dag den 11 oktober. Den skall jag fira i Strängnäs. Polarn och jag golfade på kvällen som brukligt är nu för tiden. ”Stjärnor på Is” kollade vi in inget direkt upphetsande program. Man skulle också kunna kalla programmet för ”Reklam” med avbrott för ”Stjärnor på Is”. God natt.

Söndagen den 5 oktober.
Blåsigt och regnigt, bäst att hålla sig inomhus. Det blev på trimbordet mest hela dagen. Hon är satans energisk när hon sätter igång. Så var den dagen över, skitkul. God natt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida